• Lezen
  • Film & serie
  • Videosnacken
    • NPO3 Exclusives
    • Shorts
  • Meer
    • 3Lab
    • 3vraagt
    • 3 op Reis
    • Boos
    • Brandpunt+
    • Best Bites
    • Spot On
    • Spuiten en Slikken
    • BEAM
    • NOS op 3
    • NOS stories
    • PowNews
    • Programma's
    • Op NPO Start
    • Artikelen
    • Afleveringen
    • Reviews
    • Alle zoekresultaten
    • HOME
    • Lezen
    • Film & serie
    • Videosnacken
      TERUG
      • Videosnacken
      • NPO3 Exclusives
      • Shorts
    • MEER
      MEER
      • 3Lab
      • 3vraagt
      • 3 op Reis
      • Boos
      • Brandpunt+
      • Best Bites
      • Spot On
      • Spuiten en Slikken
      • BEAM
      • NOS op 3
      • NOS stories
      • PowNews
    Volgende!
    Hoe zorg ik dat ik niet ziek word op reis? De 3 beste tips
    Terug naar 3 op Reis

    Waarom het licht tijdens een vliegtuiglanding uit gaat

    • Artikel
    • 18 feb 2019
    • 2 minuten leestijd

    Hint: het is níet omdat jij je dan nog een keertje kan omdraaien voor je schoonheidsslaapje.

    Als je vaak vliegt kan je het riedeltje van de steward(ess) bij het opstijgen of landen vast al dromen: de wc is verboden terrein, riem vast, stoel rechtop, tafeltje ingeklapt en... lichten uit. Die eerste paar commando's klinken logisch. Maar heb je je weleens afgevraagd waarom het per se nodig is om in het pikkedonker te zitten terwijl de wielen voor het eerst de grond van jouw reisparadijs raken?

    Wij wel! Dus zijn we uiteraard op zoek gegaan naar het antwoord, namelijk: dat is belangrijk voor jouw veiligheid. Als vliegtuigen problemen ondervinden, is dit waarschijnlijk bij het opstijgen of het landen. En áls er zich daadwerkelijk een calamiteit voordoet, wordt alles - waaronder dus ook de lichten - uitgeschakeld als voorzorgsmaatregel.

    shutterstock_685409200 (1)
    © Foto: Ruben M Ramos / Shutterstock.com

    Maar aangezien het zo'n tien tot dertig minuten kan duren voordat je ogen volledig aan het donker gewend zijn, is dat niet zo handig in een noodsituatie. Een evacuatie van tweehonderd blinde mensen schiet niet echt op. Dus ziehier de oplossing: als de lichten van tevoren al doven, zijn je ogen in het geval van een calamiteit al een beetje gewend aan het donker. En een donkere cabine heeft nog een tweede voordeel, vertelt luchtvaarttechnicus Joris Melkert aan NRC : "Buiten, op het vliegveld, is alles verlicht. De passagiers kunnen dan van het donker naar het licht lopen."

    shutterstock_746847691

    Maar het is wel belangrijk dat je voordat je naar buiten gaat goed kijkt welke kant veilig is. Wie weet staat er namelijk een vleugel in de hens. Zo, en nu weet je ook gelijk waarom de luikjes van de vliegramen tijden stijgen en landen altijd open geschoven moeten worden.

    Een beetje vliegangst gekregen van deze doemscenario's? Gelukkig kom je daar met deze app hopelijk weer snel vanaf. 

    • reistips
    • onderzoek
    • vliegtuig
    • Deel

    Nieuwste artikelen

    Meer

    Wenen: een stad van geschiedenis én toekomst

    Seatrekking: Zo doe je dat

    Op het autovrije Ilha de Boipeba komen zelfs de grootste druktemakers tot rust

    Isle of Mull: Het land van reuzen, geesten en andere Schotse legendes

    Achter de hoge toppen van de Alpen verschuilt zich een koninklijk Turijn

    Specials

    Meer

    Slow travel: verrijk je reiservaring door het rustig aan te doen

    Wildkamperen: de belangrijkste tips voor je bivakkeertrips

    Groene reistips om je ecologische voetafdruk mee te verkleinen

    Dit zijn de mooiste treinroutes van Europa

    De Maashorst: Nederlands toekomstige oergebied

    NPO logo
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Info

  • NPO Start
  • Over NPO
  • Algemene voorwaarden & Privacy
  • Cookiebeleid
  • Menu

  • Lezen
  • Film & serie
  • Videosnacken
  • NPO3 Exclusives
  • Shorts
  • Volg NPO 3

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • TikTok
  • Deze website maakt gebruik van cookies om de ervaring te optimaliseren. Lees meer.

    Akkoord