Vanuit Berlijn dwars door het hart van Europa
- Artikel
- 24 aug 2023
- 8 minuten leestijd
Citytrippen met de trein door Centraal-Europa doe je het beste vanaf startpunt Berlijn. Maar de regio is gigantisch, lopend van het Poolse Gdańsk tot aan het Noord-Italiaanse Venetië en van Luxemburg tot aan een groot deel van Roemenië. Hoe verken je dit het beste? Lees het hier.
In de aflevering waarin Dzifa op wereldreis gaat door Berlijn, neemt ze vanuit Nederland de trein naar deze wereldstad. Een hele goede verbinding, waarmee je met een uur of zes in de hoofdstad van Duitsland staat. Sinds dit jaar kan je zelfs al de nachttrein nemen vanuit Amsterdam en Rotterdam. Maar wat nou als je na Berlijn nog lang niet klaar bent met citytrippen? Waar Dzifa’s reis ophield, gaan we in dit artikel verder.
Keuze is reuze
Om te beginnen kan je natuurlijk vanuit Berlijn alle kanten op. Toch laten we het westen even voor wat het is, aangezien we daar per slot van rekening net vandaan komen. Het noorden slaan we ook even over, aangezien Berlijn al erg noordelijk ligt en je niet verder komt dan de Baltische Zee. Dus je raadt het al: we gaan de opties bekijken van treinritten die naar het zuiden en oosten gaan.
Keuzes maken is ook keuzes schrappen, zeker als je beperkt bent in de tijd. Daarom geven we je de beste reisopties op basis van hoeveel tijd je hebt. Heb je een week? Dan wil je misschien alleen de tofste highlights. Met twee weken kan je al iets meer doen. Heb je genoeg vakantiedagen om er drie weken van te maken? No worries: ook hiervoor ben je op het goede adres. En met een maand of langer zijn de mogelijkheden al helemaal oneindig. Welke reis je uiteindelijk ook kiest, je gaat Centraal-Europa verkennen en op een andere manier naar het continent kijken dankzij deze reis.
Alleen de highlights: een week
Wat doe je als je niet alle tijd hebt? Dan wil je in ieder geval genieten van de meest bijzondere highlights. Dat kan in dit geval twee kanten op: oost of zuid. Ga je zuidelijke richting op, dan gaat je route sowieso richting Praag en Wenen. Heb je iets meer tijd over, kan je onderweg stoppen in het Duitse Dresden of ga je na Wenen nog even langs in het Slowaakse Bratislava. Reis daarna wel terug naar Wenen, want vanuit hier kan je sinds 2021 de nachttrein nemen naar Amsterdam. Zo sta je na een weekje treinen de volgende dag alweer op het perron van jouw favoriete Nederlandse station.
Ga je liever naar het oosten? In een de beperkte tijd die je hebt kan je verrassend veel van Polen zien. Start bijvoorbeeld via Szczecin en Gdańsk in het noorden en trein daarna door naar Warschau en Krakau. Ben je op de weg terug nog toe aan een korte stop? Dan mag Poznań niet ontbreken.
Er echt even tussenuit: twee weken
Ga je twee weken? Dan ligt er al heel wat meer open voor je. Je hoeft geen keuze te maken of je Dresden of Bratislava doet: je gaat gewoon naar allebei! Je kan er zelfs voor kiezen om bijvoorbeeld Wenen even te laten voor wat het is en richting München trekken via het Duitse Leipzig of Tsjechische Pilsen. Daarna kan je altijd nog naar Wenen, maar het Zwitserse Zürich ligt ook om de hoek. Beide fantastische steden, natuurlijk. Mocht de keuzestress toeslaan, kan je altijd nog bedenken of je op je budget wil letten. Dan kan je namelijk beter voor Wenen kiezen; Zwitserland is geen goedkoop land.
Citytrippen met kleiner budget door Europa? Dit zijn de goedkoopste Europese steden om in te verblijven.
Kies je toch voor Zürich, dan kan je het beste in Zwitserland blijven. Je hebt dan genoeg tijd om Zwitserland in al haar glorie te zien. Neem bijvoorbeeld de Bernina Express, de Glacier Express vanuit Chur of neem de typisch Zwitserse chocoladetrein. Een andere mooie, Zwitserse plek waar je misschien niet als eerste aan zou denken? Het prachtige Interlaken. Avontuurlijke bergbeklimmers kunnen hun geluk niet op bij de Dufourspitze van de Monte Rosa in het zuiden, de hoogste berg van Zwitserland. Ook de Mont-Blanc kan je hier beklimmen, beginnend in Zwitserland en later door Frankrijk en Italië heen. Meer een stadsmens? Maak dan de keuze voor Bazel, Bern en/of Genève.
Koos je toch voor je portemonnee (oftewel: Wenen) in plaats van Zürich? Reis dan daarna door naar Bratislava en het Hongaarse Boedapest. Als je niet naar Leipzig, Dresden of Pilsen gaat, dan heb je na de Hongaarse hoofdstad nog genoeg tijd om door te gaan naar Zagreb voordat je de trein terug naar huis neemt. Vanuit de Kroatische hoofdstad ben je binnen 22 uur weer in Amsterdam. Het beste is om dan eerst de nachttrein richting Stuttgart te nemen, waarna je overstapt richting Keulen en Amsterdam.
Europa aan je voeten: drie weken
Nu gaan we Europa écht verkennen. Met een reistijd van drie weken kan je alle kanten op. Heb je de bovenstaande reis van twee weken aangehouden? Vanuit Zagreb kan je bijvoorbeeld nog een week lang door de Balkan ronddwalen. Wil je weten hoe je dat doet? Lees je in over de Balkan Express.
Ga je liever richting het westen, richting Noord-Italië? Ga dan via het Sloveense Ljubljana naar Venetië. Tip: bezoek Venetië met de nachttrein. Je komt dan zo vroeg aan dat de drommen toeristen zich nog niet gemeld hebben. Je ziet tot acht à negen uur ’s ochtends lege straten, gondeliers zonder pensionado’s op de achterbank en de wachtrij voor de bekende Campanile di San Marco is verwaarloosbaar. Hou je niet van drukte, dan is het aan te raden om rond twee à drie uur ’s middags weer een trein te nemen naar de volgende bestemming. Dan is ‘pretpark Venetië’ namelijk op z’n hoogtepunt als het gaat om het aantal bezoekers. Vanuit hier reis je het beste door naar Milaan en misschien nog Turijn. Buig dan af naar het noorden, bezoek het prachtige Zwitserland en ga op de terugweg richting Nederland nog even langs bij Keulen in het Duitse Ruhrgebied.
Maar wacht eens even, wat nou als je liever vanuit Berlijn veel meer van Polen wilde zien? Geen probleem, we stippelen ‘m voor je uit. De vraag is daarbij welk deel van Polen je wil zien en welke kant je daarna op wil gaan. Als je veel van Polen wil zien en uiteindelijk uit wil komen in Praag of Wenen, start dan in het noorden. Je begint in Szczecin en Gdańsk, waarna je afbuigt naar het zuiden richting Warschau. Verblijf hier een paar dagen om vervolgens door te gaan naar Poznań en later Krakau, waar je een bezoek kan brengen aan concentratiekamp Auschwitz.
Wil je nog wat meer geschiedenis uit de Tweede Wereldoorlog bezoeken? Ga dan naar de Poolse stad die bijna Himmlerstad had geheten.
Daarna reis je via het Tsjechische Ostrava naar de Slowaakse hoofdstad Bratislava. En dan komt er weer een gigantisch keuzemoment, want kies je voor het met Ottomaanse invloeden doordrenkte Boedapest in Hongarije of ga je voor Wenen, de beste plek om te wonen ter wereld? Of, optie drie: doe ze gewoon allebei. Want jij hebt toch alle tijd, jij enorme geluksbal.
Weten hoe je bespaart op je treinreizen tussen Praag, Wenen en Boedapest? Lees over dit goedkope treinnetwerk tussen de drie steden door een Tsjechische vervoerder.
Na Wenen en Boedapewst reis je via Zagreb en Ljubljana naar Venetië en Milaan om vervolgens de Zwitserse Alpen over te steken. Gezien de tijd moeten we nu wel huiswaarts, dus ga met de trein langs het Ruhrgebied en stap ook nu even uit in Keulen.
Langs ieder station in Europa: een maand of langer
Ga je een maand eropuit? Dan zijn de mogelijkheden eindeloos. Heel Polen ligt aan je voeten en dan hoef je daarna niet eens haastig door Centraal-Europa en Noord-Italië te reizen. Je beleeft de mooiste plekken van Slovenië en je steekt zo vanuit Turijn de grens over naar Lyon richting Zuid-Frankrijk.
Met zoveel tijd kan je naast het zuiden en oosten ook het noorden overwegen. Spreekt je dat wel aan? Reis dan vanaf Warschau door naar Estland, Letland en Litouwen, oftewel: de Baltische staten. Vanuit daar heb je de optie om via Tallinn naar Helsinki in Finland te gaan met de boot en van daaruit de rest van Scandinavië te verkennen.
Oftewel: als je een maand lang de tijd hebt, kan je dus alle bovenstaande reizen combineren tot één aansluitende, lange reis. En dat is een ervaring om nooit te vergeten.
Geïnspireerd geraakt en op zoek naar meer mooie treinroutes? Lees hier al onze artikelen over treinreizen.