De nachttrein naar Berlijn? Vanaf mei kan het via Amsterdam en Rotterdam
- Artikel
- 04 jan 2023
- 4 minuten leestijd
Je betreedt de cabine, sluit je ogen en laat je in het donker meevoeren. Na een heerlijke, maar hobbelende nachtrust doe je je ogen open en zie je een volledig ander landschap. Goed nieuws: vanaf mei 2023 reis je met de nachttrein naar Berlijn.
25 mei 2023 om 22:56 uur om precies te zijn. Dan zal de eerste European Sleeper vertrekken op het hauptbahnhof van Berlijn. En na een lange nacht zal ‘ie om 09:27 uur de eindbestemming bereiken: Brussel-Zuid.
Nederlandse tussenstops
Brussel? Ja, de treinverbinding loopt in principe tussen Brussel en Berlijn. Maar niet zonder de nodige tussenstops. Reis je van de Belgische hoofdstad naar de Duitse hoofdstad? Dan kan je ook opstappen in Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Amersfoort, Deventer, Bad Bentheim en Hannover. Kleine kanttekening: parkeer je auto niet in Den Haag of Amersfoort. De trein slaat deze twee locaties op de terugweg namelijk over.
Wanneer vertrekken we?
De nachttrein brengt je wekelijks op maandag, woensdag of vrijdag naar Berlijn. De reis start om 19:22 uur in Brussel, haalt je om 22:34 uur op in Amsterdam en bereikt Berlijn om 06:48 uur.
Ga je na een paar heerlijke dagen in de Duitse hoofdstad weer naar huis? Dan moet je op zondag, dinsdag of donderdag om 22:56 uur klaarstaan met je rolkoffer in Berlijn. Om 06:31 uur stap je uit in Amsterdam en de route eindigt om 09:27 uur in de hoofdstad van onze zuiderburen.
Wat mag dat kosten?
Al helemaal overtuigd van een nachtelijke reis naar Berlijn? Dan is er natuurlijk nog wel het kostenplaatje om rekening mee te houden. Tijdens je treinrit kan je voor drie soorten plekken kiezen: een zitplaats, een ligplaats of een slaapplaats. Zitplaatsen starten vanaf 49 euro, ligplaatsen kosten je minstens 79 euro en voor een slaapplek betaal je zo’n 109 euro. Hongerig in de ochtend? Bij een zit- of slaapplaats zit ontbijt inbegrepen.
Hou er overigens rekening mee dat dit de prijzen voor een enkele reis zijn. En zolang je geen plannen hebt om officieel naar Berlijn te emigreren, zal je dus ook een terugreis moeten boeken.
Niet het eindpunt
Blijft Berlijn dan altijd het eindpunt (of beginpunt)? Als het aan de initiatiefnemers ligt niet. Vanaf 2024 wil de treindienst de route verlengen naar Dresden en zelfs Praag. Daarnaast hebben ze de ambitie om vanaf datzelfde jaar dagelijks heen en weer te rijden, in plaats van slechts drie keer per week.
Aan ambitie in ieder geval geen gebrek bij het Nederlands-Belgische spoorinitiatief. De organisatie hoopt in de toekomst rechtstreekse nachttreinen in te zetten naar populaire wintersport- en zonbestemming en hoopt op de lange termijn ook directe nachttreinen te bieden naar steden als Barcelona en Stockholm.
Eén van de vele
Een extra voordeel van de nieuwe verbinding tussen Brussel en Berlijn is dat je op die manier gemakkelijk met de trein een groot deel van Europa aflegt. Van Brussel naar Warschau of vanaf 2024 van Londen naar Praag kan dus met maar één overstap. Een luxe die het aantrekkelijker zal maken om het vervuilende vliegtuig links te laten liggen.
En deze nachttrein is slechts één van de vele nieuwe Europese spoorweginitiatieven. Zo kan je vanaf dit jaar de nachttrein pakken van München naar La Spezia: de uitvalsbasis van de wereldberoemde Cinque Terre. Ook dit jaar: een rechtstreekse trein van Bordeaux naar Freiburg, gelegen aan de rand van het Zwarte Woud. En op de langere termijn liggen er plannen om in 2024 Parijs rechtstreeks te verbinden met Madrid en in 2027 Londen met Bordeaux. Genoeg reden dus om dat vliegtuig steeds vaker te laten staan.
Geen genoeg van reizen met de trein? Wij leggen je uit hoe je volgende treinreis door Europa een stuk goedkoper is.