Reizen naar de andere kant van de wereld doe je in… een vrachtschip
- Artikel
- 23 feb 2023
- 4 minuten leestijd
Vliegtaks, minder vluchten en meer regels. Het zijn allemaal manieren om te zorgen dat we minder gaan vliegen. Maar hoe kom je dan in New York terecht? Gelukkig is vliegen niet de enige optie om naar andere continenten af te reizen. Een vrachtschip is het duurzame alternatief.
Waarom in zee gaan met een vrachtschip?
Heb je vliegangst, en wil je graag naar een ander continent? Stap dan aan boord van een vrachtschip. Zonder dat je je angsten onder ogen hoeft te komen, reis je alsnog naar je droombestemming. Ook handig: daarbij ben je niet je maandsalaris kwijt aan bagagekosten. Een gewichtslimiet voor je koffer is er namelijk niet op een vrachtschip.
Is het duurzamer dan vliegen? Ja, honderd procent. Of je aan boord stapt of niet, het schip vaart sowieso. Nu kan je dat natuurlijk ook van vliegtuigen zeggen, maar het grote verschil is dat deze vrachtschepen een logistieke functie hebben. Dit schip moét varen. En als er plek over is, kan jij net zo goed mee, toch? In de meeste gevallen is een boottocht ook avontuurlijker dan een vliegrit. Je zit namelijk midden op zee. Hou er dus rekening mee dat je te maken krijgt met hoge golven of misschien zelfs wel een storm. Zo weet je ook meteen wat voor reis je pakketje moet doorstaan.
Stiekem verslaafd aan je telefoon? Grote kans dat je na je reis bent afgekickt. Je bevindt je namelijk midden op zee, waar er hoogstwaarschijnlijk geen internet is. Genoeg tijd dus om te genieten van de stilte voor de (zee)storm. Of je veel andere mensen leert kennen tijdens de bootreis? Dat waarschijnlijk niet. Het is natuurlijk geen boottocht van Harlingen naar Terschelling met honderden passagiers.
Boeken
Onder reizigers is het vrachtschip nog niet zo populair. Je zal dan ook goed moeten googelen wil je een aanbieding vinden. Voor vrachtschepen bestaan er namelijk nog geen vergelijkingssites, die er tientallen zijn voor vluchten. Maar op Google kun je verschillende aanbieders vinden.
Er zijn slechts enkele aanbieders waarbij je last-minute kan meevaren. Het is daarom zeker aan te raden om minstens zes maanden voor je geplande vertrek een tocht te boeken.
Keerzijde
Helaas heeft een tocht op een vrachtschip ook keerzijdes. Heb je geen geduld? Dan kan het nog weleens een lange reis voor je worden. Want je raadt het nooit, maar een schip gaat veel minder snel vooruit dan een vliegtuig. Vaar je vanaf Rotterdam naar Mauritius? Ga er dan vanuit dat je je een maand op zee bevindt. Oh ja, en kijk er niet raar van op als je zeeziek wordt. Je evenwichtsorgaan kan namelijk behoorlijk in de war raken van de golven.
Daarnaast zit er een aardig prijskaartje aan de reis op een vrachtschip. Voor een ticket van Antwerpen naar Finland moet je zo’n 750 euro aftikken. Je kan natuurlijk ook vragen of je het dek mag schoonmaken of mag koken voor de bemanning. Wie weet krijg je wel wat korting.
Een vlucht kan weleens een paar minuten vertraging hebben. Maar bij een schip kan je dan al gauw spreken van een paar uur tot soms wel een paar dagen! Als er bijvoorbeeld een storm op komst is, nemen schepen een omweg om te voorkomen dat er containers van boord gaan tijdens de storm. Je reis kan dus zomaar een heel andere koers aannemen.
Varend ziekenhuis
Wil je een steentje bijdragen aan een goed doel? Ga dan aan boord van de Terra Maris. De opbrengsten van dit schip gaan naar de liefdadigheidsinstelling Mercy Ships. Deze organisatie geeft gratis zorg aan de armste landen van ter wereld, door er vrijwilligers heen te sturen. Hoe ze daar komen? Met een ziekenhuisschip. Deze zijn speciaal ingericht om mensen in de armste landen van Afrika te helpen.
Thor Pedersen
Nog een stapje verder? Neem een voorbeeld aan de man die alle landen van de wereld bezoekt zonder te vliegen. Thor Pedersen is zijn naam. Hij heeft al heel wat zeetochten achter de rug. En voor een aantal daarvan heeft hij zelfs niks hoeven te betalen. Thor is overigens niet alleen aan het reizen. Hij zet zich ook in voor wereldproblemen door bijvoorbeeld aandacht te vragen voor het Rode Kruis. Best de moeite waard dus, om in zijn schoenen te kruipen.
Geen fan van de zee? De ruigste treinrit ter wereld brengt je dwars door de Sahara.