De roadtrip van je leven: van Tanger naar Kaapstad
- Artikel
- 14 apr 2023
- 6 minuten leestijd
Heb je je favoriete chips, granolarepen en andere versnaperingen ingepakt? En wat lekkers te drinken voor onderweg? Ben je niet de landkaarten vergeten van de achttien Afrikaanse landen waar je doorheen gaat rijden? In dat geval: karren maar!
Bijna vijftienduizend kilometer. Dat is even aanpoten, maar je kan dus van het uiterste noorden in Tanger naar het zuidelijkste puntje van Afrika te rijden. De weg langs de westkust van Afrika gaat door bijna alleen maar landen die de kleurcode ‘geel’ hebben van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De enige twee uitzonderingen op deze route zijn in Nigeria en de Democratische Republiek Congo, waar de landkaart oranje is. Dat betekent dus niet dat de route 100% veilig is, maar wel bereisbaar. En meer motivatie heeft de doorgewinterde reiziger niet nodig.
Een ambitieus plan
Afrikaanse landen kunnen op het gebied van samenwerking nog veel verbeteren. Daarom zetten de Economische Commissie voor Afrika van de Verenigde Naties (ECA) en de Afrikaanse Ontwikkelingsbank (AOB) zich sinds 2007 in om dit te stimuleren. Ze bestrijden armoede door in te zetten op betere handel tussen alle Afrikaanse landen. Hiervoor brengen ze een gigantisch wegennetwerk in kaart, genaamd het ‘Trans-Afrikaanse wegennetwerk’. Al deze wegen samen bij elkaar opgeteld zijn ruim 56.600 km lang.
Goed voor Afrika dus en het komt de roadtripper ook niet slecht uit. In dit plan zijn er in totaal negen verschillende snelwegen die het hele continent doorkruisen. Aan originaliteit van de wegennamen kan nog gewerkt worden, aangezien de routes beginnen bij TAH-1 en eindigen bij TAH-9. Hierbij staat ‘TAH’ voor Trans-African Highway, Trans-Afrikaanse snelweg. Deze wegen geven de reiziger genoeg mogelijkheden om door heel Afrika te crossen.
‘Waar moest ik nou linksaf?’
Nou, dan eindelijk de praktische zaken: de route. We starten zoals gezegd in Tanger. Voordat we met een flauw bochtje de TAH-1 oprijden, is het zeker aan te raden om deze stad te bezoeken. Wandel door de historische kasba en bezoek de Herculesgrotten voordat je verder rijdt langs het Atlasgebergte. Hier vind je een aantal schitterende Marokkaanse kustplaatsen, zoals Essaouira en Agadir. Dit zijn ook nog eens een van de beste surfplekken van Noord-Afrika, dus een surfplank huren om op het dak van je auto vast te binden is geen overbodige luxe. Het meenemen van een surfboard is sowieso een goede tip, want die komt op veel plekken aan deze route goed van pas.
In de ring van Dakar in Senegal ‘stap je over’ op de TAH-7. Deze weg brengt je langs de West-Afrikaanse landen Guinee, Ivoorkust, Ghana, Togo, Benin en met als eindstop Lagos, Nigeria. Voor de natuurliefhebbers: rij zeker niet voorbij Niokolo Koba, het grootste nationaal park van West-Afrika. Hier spot je onder andere nijlpaarden, krokodillen, antilopes, leeuwen, buffels en luipaarden. Het is niet vanzelfsprekend, maar met heel veel geluk kom je ook olifanten, chimpansees en panters tegen.
Nigeria is wat riskanter om doorheen te rijden, aangezien de kleurcode van het land oranje is. Dit komt door politieke spanningen in het land en schaarste aan levensmiddelen. Hoewel het land absoluut veel te bieden heeft, is het misschien verstandig om hier niet te lang te blijven hangen. Rij vanuit Lagos, de een na grootste stad van heel Afrika, door op de TAH-8 tot aan Yaoundé in Kameroen. Hier neem je de afslag naar de TAH-3 en die rij je uit. Je bent dan ter hoogte van de evenaar en het is dan (nog maar) ruim zesduizend kilometer tot aan Kaapstad. Dat is zo gepiept, toch?
Nou, niet helemaal. Op dit stuk van de route is een ander gedeelte wat oranje kleurt, namelijk de Democratische Republiek Congo en een klein stuk van Angola. De Democratische Republiek Congo is bijzonder voor natuurliefhebbers, met de laatste populaties aan okapi’s, de westelijke laaglandgorilla en de berggorilla ter wereld. Maar vanwege de politieke onrust en verschillende actieve rebellengroepen, zou ons advies toch zijn om ook hier niet te lang te blijven plakken.
Daarna is het smooth sailing wat veiligheid betreft, want de landen die daarna komen hebben allemaal de gele kleur. Er zijn tal van leuke stops tot aan Kaapstad te bedenken, maar het meest bijzondere deel is toch wel de Deadvlei in Namibië, een dor stuk land waar al honderden jaren geen druppel regen is gevallen. De Deadvlei loopt over in de gevaarlijkste kust ter wereld met de angstaanjagende naam Skeleton Coast.
En dan kom je uit in Kaapstad, Zuid-Afrika. Hier kan je kiezen of dit je eindstop wordt of dat je nog even doorrijdt. Dat laatste is wel aan te raden, want Zuid-Afrika is het perfecte land voor roadtrippers. Rij bijvoorbeeld door de wijnstreken rondom Kaapstad of begin aan de befaamde Route 62 dwars door de Karoo. En ja, ook Zuid-Afrika is een echt surfland. Met name aan de zuidkust zijn veel plekken waar je met je surfplank de golven trotseert.
Handig om te weten
Bij zo’n grote reis als deze komen er natuurlijk ook wat praktische handigheidjes kijken. Zo is het bijvoorbeeld geen overbodige luxe om naast Engels ook Frans te kunnen spreken. In veel Afrikaanse landen kom je met Engels een heel eind, maar op veel plekken is Frans nog echt de enige Europese taal die de mensen naast hun eigen taal kennen. Ook handig: zorg dat je auto goede vering heeft. De kwaliteit van de snelwegen laat namelijk nog wel eens te wensen over. En hygiëne is natuurlijk ook iets om rekening mee te houden tijdens deze reis, met name in de landen rond Centraal-Afrika. Zo heb je voor deze reis inentingen nodig tegen onder andere gele koorts, DTP, hepatitis-A en -B, mazelen en rabiës.
Tot slot nog een praktisch dingetje: de politieke stabiliteit is niet altijd een zekerheid in deze landen. Dat zagen we al in Nigeria. Hou dus de actualiteit goed in de gaten voordat je vertrekt en check of er geen verkiezingen aankomen in het jaar dat je door deze landen trekt.
Goed, misschien is deze reis gezien de risico’s en de lange rit niet voor iedereen weggelegd, maar voor de echte avonturier is het de roadtrip van z’n leven. Je zou zelfs al kunnen beginnen in Nederland. Rij naar Zuid-Spanje en maak de oversteek per veerboot naar het Afrikaanse continent bij de Straat van Gibraltar. Dat maakt de rit wel iets langer, namelijk ruim zeventienduizend kilometer.
Hoewel dit al een flinke roadtrip is, is het niet de langste autorit ter wereld. Wil je de langste route ter wereld rijden? Lees je dan in over de Pan-American Highway.