Skopje
- Artikel
- 17 jan 2022
- 4 minuten leestijd
Gecompliceerd, bizar, fascinerend, multicultureel, klassiek en veel betonnen Sovjet-architectuur. Skopje is het politiek, cultureel en economisch centrum van Noord-Macedonië. Een unieke hoofdstad in Europa die wordt gekarakteriseerd door grote contrasten. Rivier de Vardar breekt het oude, traditionele deel van de stad op met het deel van de stad dat er uitziet als een moderne variant van Rome.
De regio rond Skopje behoort tot een van de langst bewoonde gebieden van Europa en heeft hierdoor een rijke maar ook turbulente historie. Zo was de stad onderdeel van het Byzantijnse Rijk, het Ottomaanse Rijk en meer recentelijk de Socialistische Federale Republiek Joegoslavië. Die mix van diverse culturen en overheersers van de regio dragen bij aan het hedendaagse uiterlijk van de stad.
In 1963 werd door een aardbeving een groot deel van Skopje verwoest, en zo bleef ook het klassieke oude centrum niet behouden. Het ‘Skopje 2014’ project, een plan om de complete stad te reconstrueren, werd deels om deze reden geïntroduceerd door de Noord-Macedonische overheid. De intentie was om de voormalig communistische stad te transformeren naar een klassiek ogende hoofdstad. Op die manier zou de verrijkende historie tot uiting komen met als doel: de Noord-Macedonische identiteit versterken met een hoofdstad waar burgers trots op kunnen zijn.
Sindsdien ging Skopje een complete metamorfose door. Waar je het ‘nieuwe’ oude deel van de stad vooral aan herkent? Ontelbare standbeelden. In parken, langs wegen, op bruggen en zelfs op daken: de stenen sculpturen vliegen je om de oren. In de rivier die door de binnenstad stroomt liggen drie piratenschepen, waarvan een wordt gebruikt als hotel. Ook deze zijn uiteraard voor de sier: Noord-Macedonië is geheel door land ingesloten.
Het zal je wellicht niet verbazen dat al deze decoraties de stad bijnamen hebben opgeleverd als ‘Capital of Kitsch’ en ‘Macedonian Disneyland’. Het project was een poging om internationale toeristen en investeerders aan te trekken, maar vooral de honderden miljoenen euro’s die naar de bouw ervan zijn gegaan, hebben Noord-Macedonië veel bekendheid en (negatieve) publiciteit opgeleverd.
Toch is de stad niet enkel kitsch: rond de eeuwenoude bazaar vind je een heel ander Skopje. De bazaar is, op Istanboel na, zelfs de oudste van de Balkan. Hier lijkt het alsof de tijd zo’n honderd jaar geleden stil is gezet. Verdwaal door smalle straten, wandel langs traditionele kleine huizen, hamams, ambachtswinkels en ruik de geur van gegrild vlees terwijl je langs knusse restaurants loopt. En als je daar dan toch bent, kan je net zo goed even naar binnen om typisch Macedonische gerechten te proeven.
Behoefte aan wat beweging na al die lokale lekkernijen? Neem de kabelbaan naar berg Vodno, geniet van het prachtige panorama en bekijk de stad en omliggende natuur van boven tijdens een wandeling. Wil je Skopje echt even helemaal ontvluchten? Het adembenemende Matka Ravijn bereik je met de bus. Deze oase ligt iets buiten de stad en je kan er kayakken, rotsklimmen, hiken of een van de vele kloosters bezoeken.
Eten
Steden in de Balkan staan bekend om hun fantastische koffie-scene en Skopje is geen uitzondering. Voor de meest smaakvolle en budgetvriendelijke koffie zit je het beste in het gebied rond de oude bazaar of Debar Maalo. Langs rivier de Vardar vind je een bruisend gebied vol café’s. Vergeet niet de traditionele gerechten als burek of zelnik, filodeeg gevuld met lokale groenten en specerijen, te proeven.
Voor een geweldige zonsondergang zit je perfect bij het rooftop café van Hotel Arka. Verwerk je nieuwe impressies van Skopje kijkend naar het avondrood dat de stad doet opkleuren.
Vervoer
Skopje ligt op zo’n drie uur vliegen van Nederland, maar directe vluchten zijn beperkt en je zal onderweg dus wellicht een overstap moeten maken. De internationale treinverbindingen zijn ook schaars, maar je kan wel de trein nemen naar Skopje vanuit Griekenland of Kosovo. Ideaal dus voor een stop tijdens je rondreis door de Balkan. In de stad zelf kan je gebruik maken van het betaalbare en efficiënte busnetwerk.
Goed om te weten
Beste reistijd: Mei, juni & september
Visum: Nee
Inentingen: Nee
Valuta: Denar, maar op veel plekken kan je tegen een hoger tarief met de euro betalen
Taal: Macedonisch
Kraanwater: Niet drinkbaar