The Line: de bizarre toekomstige megastad van Saudi-Arabië
- Artikel
- 03 sep 2022
- 7 minuten leestijd
Een hypermoderne megastad van 170 kilometer lang en slechts 200 meter breed. Negen miljoen mensen die wonen tussen wanden van zo’n vijfhonderd meter hoog. Saudi-Arabië heeft wilde plannen. Maar hoe realistisch is dit door de kroonprins aangekondigde plan? En wie bouwt het?
’s Werelds technologische hub
Het is nu vooral nog een dorre woestijn: het noordwesten van Saudi-Arabië. Maar niet voor lang als je het kroonprins Mohammed bin Salman vraagt. Want dit gebied moet dé technologische hub van de wereld worden. De naam van het project? Neom. De kosten? 500 miljard dollar. En het moet al af zijn in 2030.
Kortom: een megaproject dus. Steden, dure recreatiegebieden en handel moeten samenkomen op een plek waar luxe voorop staat. Waar je dan aan moet denken? Onder andere een volledig geautomatiseerde en hypermoderne havenstad Oxagon, die komt te liggen op het water van de Rode Zee. Maar ook een kunstmatig ski- en wellnessgebied genaamd Trojena. Hier kunnen de rijksten der aarde genieten van lichtshows, wintersportactiviteiten, filmfestivals en véél meer.
Flinke bouwprojecten dus. Maar de wildste van allemaal is ongetwijfeld The Line: een megastad waar negen miljoen mensen kunnen wonen. Niets nieuws natuurlijk, maar The Line overschrijdt alle wetten van stedelijk wonen. En de naam verraadt het al: de Arabische metropool zal een andere vorm hebben dan we gewend zijn.
Voor de vorm
Volgens de website van Neom moet The Line het volledige concept van een stad herschrijven. Waar je dan mee begint? In dit geval met de vorm. Want waar steden normaal een wafel- of spinnenwebvorm hebben, wordt The Line letterlijk een lijn. 170 kilometer lang en slechts 200 meter breed, dat is hoe de megastad eruit moet zien.
Aan beide zijden komen gigantische glazen wanden die de volledige metropool insluiten. En deze zijn dus niet alleen 170 kilometer lang, maar ook 500 meter hoog. Voor je beeldvorming: de Eiffeltoren is ‘slechts’ driehonderd meter hoog en er bestaan maar elf gebouwen op aarde die hoger zijn dan de beoogde hoogte van The Line.
In de gigantische wanden komen de negen miljoen inwoners van de hypermoderne stad te werken en wonen. En tussen de muren vind je een soort stadstuin met kunstmatige bossen, meren, rivieren en watervallen zodat mensen binnen slechts een paar minuten in de ‘natuur’ zijn. Kortom: een hypermodern stadspark.
Sciencefictionfilm
Dat de architecten van de stad behoorlijk ambitieus zijn, had je waarschijnlijk al begrepen. Maar niet alleen de gigantische wanden en stadstuin maken het plan bijna buitenaards. Zo moet er een zwevend voetbalveld in The Line komen, wil men kunstmatige wolken creëren zodat er meer regen rondom de stad valt, moeten kinderen les krijgen van holografische leraren en zal een gigantische kunstmatige maan de nacht lichter maken. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de vele bizarre plannen.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de hogesnelheidslijn die je in twintig minuten van de ene naar de andere kant van de 170 kilometer lange stad moet brengen. ‘Trein’ gemist? Dan pak je gewoon een vliegende taxi. Ja echt, ook die behoren tot de wilde plannen.
Ook niet onbelangrijk: dit alles moet volledig klimaatneutraal. Ja, oliestaat Saudi-Arabië is om. Door onder andere auto’s te vervangen met een duurzaam openbaar vervoersysteem mag The Line geen gram C02 uitstoten. De combinatie van het gebrek aan uitstoot, preventieve gezondheidszorg en de (kunstmatige) natuur zal er volgens projectleiders voor zorgen dat inwoners hier ouder worden dan op andere plekken in de wereld.
Te mooi om waar te zijn?
De plannen van Neom klinken bijna te mooi om waar te zijn. En misschien is het dat ook wel. Volgens experts is een budget van vijfhonderd miljard dollar niet realistisch. Alleen al de bouw van twee wolkenkrabbers van vijfhonderd meter hoog en honderdzeventig kilometer lang zal miljarden kosten en dan heb je alle bizarre technologische snufjes, vervoersystemen én havenstad Oxagon en resort Trojena nog niet eens meegeteld.
Maar ook de vorm van The Line, hoe vooruitstrevend het ook mag zijn, levert de nodige vraagtekens op. Want wat doe je als de stad vol zit? Komt er een wachtlijst? Uitbreiden zal in ieder geval lastig zijn in vergelijking met andere steden. En wat als er te weinig animo voor is? Ook terugschalen is bijna onmogelijk als de lange wolkenkrabbers er eenmaal staan.
En wordt The Line wel zo klimaatneutraal als het van plan is? Om de miljoenen inwoners naar verschillende verdiepingen te vervoeren heb je duizenden liften en roltrappen nodig. Daarbij geven experts aan dat schoon drinkwater aanleveren een uitdaging wordt en dat het ventileren van de gebouwen en het zorgen voor zonlicht in de onderste verdiepingen veel energie gaat kosten.
Ook de hogesnelheidstrein lijkt in eerste opzicht een goed idee. Maar wat als er iemand op het spoor terecht komt? In een normale stad neem je een andere route, maar dat wordt veel lastiger in The Line. En als iedereen een vliegende taxi moet pakken, dan wordt het wel heel druk in de lucht. Of dat nou veilig is?
Beschavingsrevolutie
“The Line is een beschavingsrevolutie die de mens op de eerste plaats zet en een ongekende stedelijke woonervaring biedt”: een kleine passage uit de website van Neom. Mensen op de eerste plaats dus. Maar is dat wel mogelijk in een land waar je nog steeds in de gevangenis kan belanden voor homoseksualiteit, dat structureel onderaan bungelt in de wereld als het gaat om persvrijheid en vrijheid van meningsuiting en waar in maart 2022 nog een massaexecutie plaatsvond?
Of zal het helemaal anders zijn in The Line? Het Business & Human Rights Resource Centre schreef in 2020 al meerdere keren over mensenrechtenschendingen in het gebied waar de stad moet komen. Zo’n twintigduizend oorspronkelijke bewoners werden al gedwongen en geïntimideerd om te vertrekken zonder enige compensatie. En in april 2020 zou zelfs een activist gedood zijn door Saudische troepen toen hij protesteerde tegen de gedwongen verdrijving van zijn gemeenschap.
Veel vragen
Metropool The Line roept op dit moment dus vooral nog heel veel vragen op. Naast alle vraagtekens die je kan zetten bij de leefbaarheid en mensenrechten, is er ook nog weinig duidelijkheid over wie het gaat bouwen en hoe makkelijk mensen naar andere grote steden als Riyad en Medina kunnen reizen vanaf The Line. Want ondanks dat er volgens projectleiders in de neom-regio zo’n 460 duizend banen worden gecreëerd, is dat nog niet bijna voldoende voor de negen miljoen inwoners van de megastad.
En ook over de kosten staat nog helemaal niets op de website. Hoeveel zal een appartement kosten en zijn er verschillende prijsklassen? En is het alleen voor Saoedische inwoners of is elke wereldburger straks welkom om te wonen tussen de wanden en te skiën in de woestijn? We wachten het nog even af. Tot die tijd blijft The Line vooral nog even een creatief idee voor een sciencefictionfilm.
Ook Turkmenistan pakt regelmatig uit met bizarre bouwprojecten. Een Turkmeense journalist vertelde ons hoe het er écht aan toe gaat in dit land.
Genaaid door je huisbaas? Met weinig geld je studentenkamer inrichten? Check hier alles over het thema ‘wonen’.