Legt Zuid-Korea met nieuwe serie The Silent Sea opnieuw het internet plat?
- Artikel
- 25 nov 2021
- 4 minuten leestijd
Zuid-Korea stijgt in rap tempo naar de wereldwijde culturele top. Bij het koffieapparaat heeft iedereen het over Squid Game en in de supermarkten galmt de muziek van boyband BTS door de speakers. Het land heeft de smaak te pakken. En binnenkort kunnen we misschien wéér een nieuwe hitserie verwachten.
Tot de maan en terug
Inmiddels is de cultuursector van Zuid-Korea een miljarden industrie, die bij de vleet nieuwe producties uitgeeft. Zo komt op kerstavond de langverwachte Sci-Fi serie The Silent Sea uit op Netflix. Het streamingplatform hoopt dat het bingen wordt in de kerstvakantie, waardoor de serie mogelijk in een paar dagen tijd naar de top van de kijklijst zal stijgen.
The Silent Sea vertelt het verhaal van een gespecialiseerd team dat naar de maan gestuurd wordt nadat de wereld in een woestijn dreigt te veranderen. Het lot van de wereld ligt in de handen van het team. Hield je het vol tot het einde van Squid Game? Dan herken je mogelijk enkele gezichten van de ruimtereizigers. Zo zie je onder andere Heo Sung Tae, die in Squid Game de gangmember Jang Deok-su speelt, in de nieuwe serie terug.
Het is bij lange na niet de enige productie van Zuid-Koreaanse bodem die binnenkort op Netflix verschijnt. Een van de doelen van het land is namelijk om ’s werelds grootste exporteur en importeur van entertainment en media te worden. En dit lukt al aardig.
© Rokas Tenys/ Shutterstock.com
Geld pompen
In het afgelopen decennium is de status van Zuid-Korea verandert naar een booming cultuurbusiness. Netflix kondigde in februari dit jaar aan dat ze meer dan 445 miljoen euro zullen uitgeven om films en series in Zuid-Korea te maken. De opbouw van dit imperium heeft de Koreanen een hoop geld gekost, maar inmiddels verdienen ze er ook flink aan. De filmindustrie levert Zuid-Korea jaarlijks zo’n 1.9 miljard euro op (2,51 triljoen won).
Massabekendheid
En de miljarden werpen hun vruchten af. Het gaat van Award winning films tot kaskrakers op Netflix. In 2020 won Parasite als eerste film ‘met een vreemde taal’ een Oscar. Dit was het moment dat het grote publiek kennis maakte met Zuid-Koreaanse films. Sindsdien zien westerse streamingdiensten een potentiële markt in de Zuid-Koreaanse filmindustrie. En ze zijn niet de enigen.
Zuid-Koreaanse golf
Om de toename in populariteit van de Zuid-Koreaanse cultuur kan je bijna niet meer heen. Deze toename van liefde voor de Zuid-Koreaanse cultuur heeft zelfs een naam: Hallyu. De golf is in westerse landen goed te voelen. Van Hallyu wordt al gesproken sinds 1980, maar de golf kreeg eind twintigste eeuw pas echt een boost. Door het gebruik van internet en social media groeide de golf tot grote hoogtes. Dat komt mede dankzij de K-community’s van toejuichende fans die online buitengewoon actief zijn.
Sterke social media achterban
Van over de hele wereld voegen mensen zich bij de K-community. Fans van K-pop kunnen binnen de community naar (online) festivals waar K-pop artiesten optreden. De diehard fans laten comments achter op social media en organiseren online evenementen. Op social media heeft de K-cultuur een enorme achterban die elke productie enorm ophypet en de laatste roddels en nieuwtjes verspreidt. Zo gaat bijvoorbeeld het gerucht dat de K-popgroep BTS begin 2022 met een nieuw album zal komen.
De eeuwenoude Koreaanse cultuur staat nu aan de voet van een nieuw begin: wereldwijde faam. Wie weet kijk je over een paar jaar nog vrijwel alleen maar Zuid-Koreaanse films en series en domineert K-pop de hitlijsten in plaats van artiesten uit de Verenigde Staten. Eerst maar op kerstavond op de bank ploffen om The Silent Sea te bingen. Dan zien we daarna wel verder.
Nog steeds aan het bijkomen van Squid Game? Je kan de spellen zelf spelen in een heus Squid Game-café.