• Lezen
  • Film & serie
  • Quizzen
  • Videosnacken
    • NPO3 Exclusives
    • Shorts
  • Meer
    • 3Lab
    • 3vraagt
    • 3 op Reis
    • Boos
    • Brandpunt+
    • Best Bites
    • Spot On
    • Spuiten en Slikken
    • BEAM
    • NOS op 3
    • NOS stories
    • PowNews
    • Programma's
    • Op NPO Start
    • Artikelen
    • Afleveringen
    • Reviews
    • Alle zoekresultaten
    • HOME
    • Lezen
    • Film & serie
    • Quizzen
    • Videosnacken
      TERUG
      • Videosnacken
      • NPO3 Exclusives
      • Shorts
    • MEER
      MEER
      • 3Lab
      • 3vraagt
      • 3 op Reis
      • Boos
      • Brandpunt+
      • Best Bites
      • Spot On
      • Spuiten en Slikken
      • BEAM
      • NOS op 3
      • NOS stories
      • PowNews
    Volgende!
    Diepe, enorme grotten en een oerwoud van honderd miljoen jaar oud
    Terug naar 3 op Reis

    Legt Zuid-Korea met nieuwe serie The Silent Sea opnieuw het internet plat?

    • Artikel
    • 25 nov 2021
    • 4 minuten leestijd

    Zuid-Korea stijgt in rap tempo naar de wereldwijde culturele top. Bij het koffieapparaat heeft iedereen het over Squid Game en in de supermarkten galmt de muziek van boyband BTS door de speakers. Het land heeft de smaak te pakken. En binnenkort kunnen we misschien wéér een nieuwe hitserie verwachten.

    Tot de maan en terug

    Inmiddels is de cultuursector van Zuid-Korea een miljarden industrie, die bij de vleet nieuwe producties uitgeeft. Zo komt op kerstavond de langverwachte Sci-Fi serie The Silent Sea uit op Netflix. Het streamingplatform hoopt dat het bingen wordt in de kerstvakantie, waardoor de serie mogelijk in een paar dagen tijd naar de top van de kijklijst zal stijgen.

    Dit bericht op Instagram bekijken

    Een bericht gedeeld door Gong Yoo💋❤️ (@charmer_gongyoo)

    The Silent Sea vertelt het verhaal van een gespecialiseerd team dat naar de maan gestuurd wordt nadat de wereld in een woestijn dreigt te veranderen. Het lot van de wereld ligt in de handen van het team. Hield je het vol tot het einde van Squid Game? Dan herken je mogelijk enkele gezichten van de ruimtereizigers. Zo zie je onder andere Heo Sung Tae, die in Squid Game de gangmember Jang Deok-su speelt, in de nieuwe serie terug.

    Het is bij lange na niet de enige productie van Zuid-Koreaanse bodem die binnenkort op Netflix verschijnt. Een van de doelen van het land is namelijk om ’s werelds grootste exporteur en importeur van entertainment en media te worden. En dit lukt al aardig. 

    Zuidkorea-shutterstock  Rokas Tenys
    © Rokas Tenys/ Shutterstock.com

    Geld pompen

    In het afgelopen decennium is de status van Zuid-Korea verandert naar een booming cultuurbusiness. Netflix kondigde in februari dit jaar aan dat ze meer dan 445 miljoen euro zullen uitgeven om films en series in Zuid-Korea te maken. De opbouw van dit imperium heeft de Koreanen een hoop geld gekost, maar inmiddels verdienen ze er ook flink aan. De filmindustrie levert Zuid-Korea jaarlijks zo’n 1.9 miljard euro op (2,51 triljoen won).

    Massabekendheid

    En de miljarden werpen hun vruchten af. Het gaat van Award winning films tot kaskrakers op Netflix. In 2020 won Parasite als eerste film ‘met een vreemde taal’ een Oscar. Dit was het moment dat het grote publiek kennis maakte met Zuid-Koreaanse films. Sindsdien zien westerse streamingdiensten een potentiële markt in de Zuid-Koreaanse filmindustrie. En ze zijn niet de enigen.

    Dit bericht op Instagram bekijken

    Een bericht gedeeld door Adorofilme & Séries (@adorofilme)

    Zuid-Koreaanse golf

    Om de toename in populariteit van de Zuid-Koreaanse cultuur kan je bijna niet meer heen. Deze toename van liefde voor de Zuid-Koreaanse cultuur heeft zelfs een naam: Hallyu. De golf is in westerse landen goed te voelen. Van Hallyu wordt al gesproken sinds 1980, maar de golf kreeg eind twintigste eeuw pas echt een boost. Door het gebruik van internet en social media groeide de golf tot grote hoogtes. Dat komt mede dankzij de K-community’s van toejuichende fans die online buitengewoon actief zijn.

    Sterke social media achterban

    Van over de hele wereld voegen mensen zich bij de K-community. Fans van K-pop kunnen binnen de community naar (online) festivals waar K-pop artiesten optreden. De diehard fans laten comments achter op social media en organiseren online evenementen. Op social media heeft de K-cultuur een enorme achterban die elke productie enorm ophypet en de laatste roddels en nieuwtjes verspreidt. Zo gaat bijvoorbeeld het gerucht dat de K-popgroep BTS begin 2022 met een nieuw album zal komen.

    K-pop-shutterstock  Sam the Leigh
    © Sam the Leigh/ Shutterstock.com

    De eeuwenoude Koreaanse cultuur staat nu aan de voet van een nieuw begin: wereldwijde faam. Wie weet kijk je over een paar jaar nog vrijwel alleen maar Zuid-Koreaanse films en series en domineert K-pop de hitlijsten in plaats van artiesten uit de Verenigde Staten. Eerst maar op kerstavond op de bank ploffen om The Silent Sea te bingen. Dan zien we daarna wel verder. 

    Nog steeds aan het bijkomen van Squid Game? Je kan de spellen zelf spelen in een heus Squid Game-café.

    • azie
    • zuid korea
    • films & series
    • cultuur
    • Deel

    Nieuwste artikelen

    Meer

    Diepe, enorme grotten en een oerwoud van honderd miljoen jaar oud

    Keti Koti: Zo wordt het gevierd in Paramaribo

    Pride in Hongarije: Een kleurrijke strijd in een land dat regenbogen verbiedt

    Noord-Argentinië: Een rit door een van de meest veelzijdige regio’s van Zuid-Amerika

    Moeten we de zomertijd afschaffen? “We leven in de tijdzone van Kyiv”

    Specials

    Meer

    Slow travel: verrijk je reiservaring door het rustig aan te doen

    Wildkamperen: de belangrijkste tips voor je bivakkeertrips

    Groene reistips om je ecologische voetafdruk mee te verkleinen

    Dit zijn de mooiste treinroutes van Europa

    De Maashorst: Nederlands toekomstige oergebied

    NPO logo
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Info

  • NPO Start
  • Over NPO
  • Algemene voorwaarden & Privacy
  • Cookiebeleid
  • Menu

  • Lezen
  • Film & serie
  • Quizzen
  • Videosnacken
  • NPO3 Exclusives
  • Shorts
  • Volg NPO 3

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • TikTok
  • Deze website maakt gebruik van cookies om de ervaring te optimaliseren. Lees meer.

    Akkoord