Sweet love: Flirten doe je met een Spaanse ananas
- Artikel
- 19 sep 2024
- 5 minuten leestijd
Datingsapps? Die laten we lekker achter in 2023. In 2024 scoor je namelijk niet alleen je boodschappen, maar ook de liefde van je leven bij de Spaanse supermarkt Mercadona. Want waarom swipen, als je kan flirten en vechten om de laatste rijpe ananas.
Misschien heb je het al voorbij zien komen, maar in Spanje hebben ze het roer om gegooid als het gaat om daten.De viral TikTok van actrice Vivy Lin uit Málaga, die maar liefst 1,5 miljoen keer is bekeken, laat zien hoe je het beste flirt tijdens een supermarktbezoek. De afgelopen weken heeft flirten een comeback gemaakt, gewoon door ouderwets oogcontact. Als je iemand willaten weten dat je openstaat voor een flirt, hoef je alleen maar een omgekeerde ananas in je mandje te leggen. En let op, het tijdstip is cruciaal: tussen zeven en acht ’s avonds komen hordes jongeren naar de supermarkt op zoek naar de felbegeerde ananas. Is die uitverkocht – wat niet ongewoon is gezien de hype – dan voldoet ananassap ook prima. Het is zo'n succes dat in een aantal supermarkten chaos uitbrak. Wie had gedacht dat een ananas zoveel impact zou hebben?
First dates
Deze bizarre manier van daten mag dan surrealistisch lijken, maar het blijkt precies de juiste snaar te raken bij de jongeren. Gen Z – de groep geboren tussen 1997 en 2012 – grijpt minder naar dating-apps dan hun voorgangers. Tinder, de grootste datingapp ter wereld, is sinds 2024 nog verder gedaald en staat met circa 36 dollar op een dieptepunt. Dus, terwijl de hype rond ananassen en supermarkt-flirts misschien begint als een grappige trend, komt het in feite niet helemaal uit de lucht vallen. Vivy Lin’s TikTok verbindt jongeren in een tijd waarin velen zich eenzaam voelen. Misschien is een ananas in je mandje toch niet zo'n gek idee.
Toch kan je deze ‘nieuwe’ trend niet echt nieuw noemen. Net zoals The Simpsons vaak als een soort Nostradamus optreedt door de toekomst vooruit te voorspellen, heeft de Spaanse First Dates nu ook een helderziende rol gespeeld. Zeven jaar geleden vertelde een vrouw op het Spaanse datingprogramma First Dates al dat ze in de supermarkt flirtte. Lea, de vrijgezel, onthulde dat ze bewust rond 19:00 uur naar Mercadona ging, omdat dat hét moment was waarop andere singles hun boodschappen deden. Ze lette op hun winkelmandjes, met hints zoals bier en aardappelen als signalen van hun vrijgezellenstatus. Dus eigenlijk liep First Dates al jaren voor op deze trend.
Llevan 7 años intentando colarnos esta campaña viral hasta que ha cuajado. pic.twitter.com/p7eisMD2Cw
— Javier Moreno 📽️ CINEJAVI (@CineJavi) August 27, 2024
Dat de trend op verschillende manieren een positieve uitwerking heeft, blijkt wel uit het verhaal van influencer Jota Whites uit Madrid. Toen hij de supermarkt binnenliep en de kassamedewerker vroeg waar hij moest zijn om te flirten, stelde de medewerker voor om acht uur bij de uitgang te wachten. Ze gingen uiteindelijk samen op date en volgens Jota had hij zonder de trend nooit de moed gehad om de kassamedewerker aan te spreken. Soms hoeft er dus niet eens een ananas aan te pas te komen.
De ananas in koloniale tijd
Het is trouwens niet nieuw om via een ananas te communiceren. In de koloniale tijd in Amerika stond de vrucht symbool voor gastvrijheid—huiseigenaren plaatsten ananassen om gasten te laten weten dat ze welkom waren. Maar in een meer moderne twist wordt de omgekeerde ananas gebruikt in de swingersgemeenschap als een discreet signaal voor interesse en openstaat voor een partnerruil. Kleine tip: Mocht je dus op zoek zijn naar een monogame relatie, leg ‘m dan dus niet op zijn kop. Ook in Nederland is de winkelkar gepromoveerd tot flirtmiddel, dankzij het ‘flirt-uurtje’. Elke werkdag tussen 18.00 en 19.00 kun je met een omgekeerde rol beschuit in je mandje laten weten dat je openstaat voor een praatje.
Diepvries of wijn schap?
Als het flirten bij de fruitafdeling niet helemaal volgens plan verloopt, sla dan in ieder geval het wijnschap over. Er zijn namelijk ook in de supermarkt regels voor de liefde. Zoek je iets dat langer duurt dan een snelle fling? Dan kan je beter richting de diepvries. Terwijl je een pizza of vis voor het avondeten uitkiest, is de kans veel groter dat je daar je ware tegenkomt. Diepvriesproducten blijven immers, in tegenstelling tot een glas wijn, lekker lang goed – net als de perfecte, langdurige liefde.
Supermarkten overrompeld door flirters
Dat de trend populair is, blijkt wel uit het feit dat het fruit in veel Spaanse supermarkten nu uit de schappen wordt gehaald om chaos te voorkomen. Publiciteitsstunt of niet? De actrice geeft aan dat er geen sprake is van een samenwerking met de supermarktketen.
Helaas kan niet iedereen de humor van de trend inzien. Sterker nog: de politie heeft al moeten ingrijpen nadat flirters in grote getallen de Mercedona overspelden. Op TikTok circuleert een video van een Mercadona-medewerker die gehaast een kar vol ananassen naar het magazijn duwt, als gevolg van het excessieve geflirt met fruit. Dit heeft niet alleen geleid tot frustratie bij klanten die gewoon hun boodschappen willen doen, maar ook tot ongemakkelijke situaties voor onschuldige shoppers die een ananas komen scoren. Kortom, let dus op welke Spaanse boodschappen je mee naar huis neemt.
Meer bizarre reistrends? Lees hier verder