Reis jij straks met een luchttaxi naar het vliegveld?
- Artikel
- 16 mei 2024
- 6 minuten leestijd
Het lijkt een scène uit een sciencefictionfilm: vliegende auto’s die boven de stad scheren onderweg naar hun bestemming. Maar zoals dat vaker gebeurt met sciencefiction, lijkt deze fantasie nu dichter bij de realiteit dan ooit tevoren. De schatting? Minder dan vijf jaar vanaf nu.
Voor sommige reizigers is het misschien een bekend scenario. Je staat met je tassen aan de straat in een drukke stad, op weg naar het vliegveld. Je wil eigenlijk met de bus of metro, maar die rijdt toevallig vandaag niet of de aansluiting komt niet goed uit. Dan maar een taxi, besluit je. Maar iedere taxi die langskomt zit al vol en als je er eindelijk een hebt, blijkt er een gigantische file te zijn waar je niet op had gerekend. Nu zit je gespannen in de auto, hopend dat je je vlucht niet gaat missen. Een machteloos gevoel. Had ik maar een helikopter waarmee ik binnen de kortste keren op het vliegveld zou kunnen zijn, denk je. En ja, die service bestaat wel, maar alleen in New York of tussen Nice en Monaco, waarbij de maatschappijen een prijs van minstens tweehonderd euro hanteren. Al dat gedoe levert veel onnodige stress op die het reisplezier de das om kan doen. Maar het geluk is binnenkort aan je zijde, want zo’n helikopter waar je om vroeg? Die zit er aan te komen.
Duurzaam en stil
Maak kennis met de zogenaamde “eVTOL”, een soort uit de kluiten gewassen drone waarmee je straks zonder moeite van het dak van een willekeurige wolkenkrabber in een willekeurige wereldstad naar het vliegveld toevliegt. Althans, dat is het idee. De types die er nu zijn zouden twee tot vijf mensen kunnen meenemen. En die vluchten zijn dus allemaal elektrisch zonder lange laadtijden, wat het hele verhaal een stuk duurzamer zou moeten maken dan de op fossiele brandstof vliegende helikopters. En niet alleen duurzamer, maar ook een stuk stiller. Sommige modellen zouden slechts 45 decibel aan geluid maken, wat ongeveer zo luid is als een stil kantoor waarbij op de achtergrond zachtjes wordt gepraat.
De cabines van de eVTOLs zien eruit als een soort helikopters. Maar in plaats van een grote rotor op het dak en een kleine achterop, heeft het zes kleinere rotors aan zes verschillende ‘armen’ die zijn verbonden met de cabine. In vier van deze armen gaan batterijen die de rotors aandrijven. De afstanden die de vliegende taxi’s zouden kunnen afleggen, verschilt per type. De ene kan zo’n dertig kilometer afleggen na een keer laden, dus een ritje Amsterdam - Almere. Het andere type zou ruim tweehonderd kilometer kunnen afleggen, wat dus neerkomt op een ritje van Zwolle naar Middelburg. Wat wel buiten kijf staat, is dat de laadtijden waarschijnlijk erg snel zullen zijn. Zo kunnen batterijen in sommige gevallen binnen een kwartier opladen helemaal vol zijn.
De elektrische vliegmachines zouden niet zo ver de hoogte in gaan als vliegtuigen. Dat zou de gewone luchtvaart in gevaar kunnen brengen. In plaats daarvan is het waarschijnlijker dat ze tussen de vijfhonderd en duizend meter hoog gaan vliegen.
Veel interesse
De ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat veel nieuwe projecten zijn opgestart. Het is een samenwerking van verschillende, grote bedrijven binnen de toeristische industrie en techbedrijven. Uber, Stellantis en Honeywell zouden volgens McKinsey & Company, een consultancyfirma voor grote bedrijven, de laatste jaren gezamenlijk ruim twintig miljard euro hebben geïnvesteerd in de nieuwe technologie. Grote vliegmaatschappijen, zoals Delta en United Airlines, en fabrikant Boeing zijn nu begonnen met grote investeringen om en breng- en ophaalservice mogelijk te maken in de nabije toekomst. En dat is niet vreemd, want de luchttaxi-industrie zou volgens The Business Research Company zo’n zestig miljard euro waard kunnen worden in 2028.
Al vliegen tijdens de Olympische Spelen?
De meest ambitieuze bedrijven die hiermee bezig zijn, geloven dat dit al in 2025 mogelijk zal zijn. Maar qua regelgeving zal dat nog niet zo snel gaan. In de Verenigde Staten verwachten ze dat de eerste luchttaxi’s vanaf 2028 pas in de lucht te zien zullen zijn. Dat zal waarschijnlijk ook voor Europa en China gelden, waar ze ook bezig zijn met de ontwikkeling van luchttaxi’s. In de Verenigde Staten zijn Airbus, Joby en Archer de grote spelers en in Europa zijn dat het Britse Vertical Aerospace en de twee Duitse bedrijven Lilium en Volocopter. Die laatste zou zelfs al taxiritten willen verzorgen tijdens de Olympische Spelen in Parijs, maar dat lijkt nu toch niet door te gaan. Dat heeft niets te maken met gebrekkige technologie, maar met de toch iets ingewikkeldere regelgeving omtrent veiligheidsmaatregelen vanuit de Europese Unie. De grootste Chinese ontwikkelaar heet Ehang en het Braziliaanse bedrijf Eve van luchtvaartmaatschappij Embraer timmert ook flink aan de weg.
Omdat het dus nog even duurt voordat deze technologie in deze regio’s van de grond komt, ‘testen’ de bedrijven hun product op landen en steden die soepeler zijn met luchtvaartregels. Neem als voorbeeld Dubai, waar een van de Amerikaanse bedrijven al volgend jaar luchttaxi’s op de markt wil brengen.
Voor wie is dit bedoeld?
Klinkt allemaal hartstikke mooi natuurlijk, maar hoeveel kost een ritje naar het vliegveld straks? De schattingen lopen uiteen. Volgens het ene bedrijf zou het twee euro per luchtmijl zijn, volgens het andere vier euro per luchtmijl. Als je dit zou toepassen op New York, zou je voor een luchttaxirit van JFK Airport naar Manhattan in het goedkoopste geval dertig euro kwijt zijn en in het duurste geval zestig euro. Een aardige concurrentie voor de taxichauffeurs en shuttlebussen dus, want die kunnen tussen de vijftien en negentig euro vragen voor zo’n rit.
Toch zijn deze prijzen nog erg speculatief en is het nog niet duidelijk wat het bedrag precies gaat zijn. Wat wel duidelijk is, is dat het zeker niet het goedkoopste vervoersmiddel zal worden in New York; de JFK AirTrain is slechts een tientje en verbind je bij Jamaica Station meteen met het uitgebreide metrostation van de Big Apple. Maar goed, dat is dan specifiek de situatie in New York en daar komt nog bij dat je het panorama-uitzicht over de stad dan wel misloopt. Kies je dus voor je portemonnee of voor een onvergetelijke vliegervaring? Op dat soort vragen kan je je alvast mentaal voorbereiden. Want het is inmiddels geen kwestie meer van of, maar van wanneer. En hoe dat er dan allemaal concreet uit komt te zien, zal de toekomst ons leren.
Meer weten over het reizen van de toekomst? Lees hier hoe het staat met elektrisch vliegen en hyperloops.