Voor een tientje naar Parijs: welke spotgoedkope treinreizen kan je nog meer verwachten?
- Artikel
- 20 nov 2023
- 4 minuten leestijd
Waarschijnlijk heb je er al iets van gehoord: vanaf 2024 trein je voor een tientje al naar de Franse en Duitse hoofdstad. Maar dat is niet alles, want er liggen nog veel meer plannen klaar de komende jaren. Gaan we langzaam afscheid nemen van de korte afstandsvlucht?
Er was een hoop over te doen het afgelopen weekend: voor tien euro treinen naar droombestemmingen als Parijs en Berlijn. En gelukkig is het niet enkel een hype. De plannen voor zulke goedkope treintickets liggen wel degelijk op tafel. Begin volgend jaar kan je de eerste tickets online boeken en vanaf mei 2024 gaan de eerste budgettreinen rollen.
Drie bestemmingen
Waarschijnlijk heb je vooral over Parijs en Berlijn gehoord. Maar ook het Zwitserse Bazel, dat zich perfect leent voor een stedentrip, zal snel tot een van de bestemmingen horen. Vanaf 1 mei start een nieuw Nederlands spoorwegbedrijf met een dagelijkse trein naar Berlijn. Op 14 juni wordt daar een dagelijkse trein naar Parijs aan toegevoegd. En Bazel? Die treinreizen starten waarschijnlijk in juli 2024. In tegenstelling tot de andere bestemmingen, zal hier drie keer per week een trein heen razen. Op dinsdag, donderdag en zaterdag om precies te zijn.
Leuke plannen. En als het aan de initiatiefnemer ligt, blijft het hier niet bij. Zo wil het de dienstregeling in 2025 verder uitbreiden naar München en Kopenhagen. En in de verdere toekomst moeten er ook verbindingen komen tussen Frankrijk en Duitsland en Denemarken en Tsjechië. Het uiteindelijke doel? Twintig verschillende routes en 250 treinreizen per dag door héél Europa. Alles om te concurreren met de spotgoedkope vliegtickets.
Spotgoedkoop
Wat vooral opvalt, is dat deze nieuwe spoorwegmaatschappij tickets aanbiedt voor zo’n zeventig procent minder dan andere maatschappijen. Op dit moment kan je niet voor minder dan 35 euro naar Parijs over het spoor. En Berlijn? Dat kost je minstens 38 euro. En dan te bedenken dat dat voor die prijs alleen lukt als je maanden van tevoren boekt en de juiste dag en tijd kiest. Dat zal in 2024 dus anders zijn. Voor een ticket naar Parijs of Berlijn zou je zelfs minder dan tien euro kwijt zijn. En naar Bazel? Dat zou op en neer nog geen zestig euro moeten kosten.
Niet alleen rozengeur en maneschijn
Tien euro klinkt natuurlijk bijna te mooi om waar te zijn. Zitten er dan helemaal geen nadelen aan deze nieuwe treinreizen? Jawel. De spotgoedkope reizen zijn voordelig, maar zullen gemiddeld ook langer duren. Zo gaat een rit naar Parijs ruim zes uur duren, een rit naar Berlijn zo’n acht uur en onderweg naar Bazel zit je meer dan tien uur uit het raam te staren.
Daarbij ben je ook wat minder flexibel. Naar Berlijn en Parijs gaat slechts één trein per dag, naar Bazel drie per week. Zelf kiezen hoe laat je de trein pakt? Dat zit er dus niet in. De treinreizen vinden overigens allemaal overdag plaats. Er zijn nog geen plannen voor nachttreinen bij deze aanbieder.
Tot slot ben je in de praktijk vaak wel wat meer geld kwijt dan een tientje. De nieuwe spoorreisaanbieder zal waarschijnlijk dezelfde principes toepassen als low-budget vliegmaatschappijen. Wat dat inhoudt? Bijvoorbeeld bijbetalen voor het reserveren van een stoel en extra bagage. Daadwerkelijk voor een tientje naar de Eiffeltoren gluren? Dat zal dus niet altijd mogelijk zijn. Toch zal je uiteindelijk een stuk lager uit zijn dan bij andere aanbieders en is het voor het milieu natuurlijk beter dan een goedkoop vliegticket.
Zestien keer Parijs, vijftien keer Londen
Goed nieuws voor de treinliefhebbers: er zijn nog meer bestaande en nieuwe spoorbedrijven die mee willen dingen in het toekomstige internationale treinverkeer. Zo wil een nieuwe spoorwegmaatschappij vanaf december 2027 zestien keer per dag tussen Groningen en Parijs treinen en vijftien keer tussen Amsterdam en Londen. En ook andere bestaande vervoersbedrijven willen vanaf januari 2027 rechtstreekse treinen aanbieden naar onder andere Parijs, Berlijn en Frankfurt. Het vliegtuig pakken voor een Europese stedentrip zal in de toekomst waarschijnlijk dus steeds vaker overbodig worden.
Van misschien wel de mooiste treinreis ter wereld tot een iconische rit over het spoor langs de Amerikaanse East Coast: klik hier voor meer treininspiratie.