LogoWerken bij

Tycho krijgt alle ruimte om technische grenzen te verkennen

Tycho werkt in het personalisatieteam dat verantwoordelijk is voor zoekmachines, data-integraties en het aanbevelingssysteem voor NPO Start.

Een grote klantenbase, veelzijdige projecten en het ontwikkelen van modellen die voor heel Nederland werken. “Bij de NPO valt veel te leren”, zegt Tycho, Machine Learning Engineer. Hij werkt aan een aanbevelingsproject voor NPO Start, dat door miljoenen Nederlanders gebruikt wordt en verrassende resultaten oplevert. Nieuwsgierig? Lees verder en ontdek meer over het project.  

De kracht van de afdeling Data & Personalisatie

De afdeling Data & Personalisatie bij de NPO is verantwoordelijk voor zoekmachines, data-integraties en het aanbevelingssysteem voor NPO Start. Tycho maakt deel uit van het personalisatieteam. “Hier krijg ik alle ruimte om technische grenzen te verkennen. De ene keer test ik een applicatie, dan zet ik een infrastructuur op in de cloud, en een week later werk ik aan een model. Het werk is dus veelzijdig. Ook beschikken wij op de afdeling over een grote klantenbase, bestaande uit miljoenen Nederlanders, en onderhouden wij enorme ICT-infrastructuren om alle processen te ondersteunen.”

Genereren van gepersonaliseerde aanbevelingen

Een van de veelzijdige projecten waar Tycho aan werkt, is het testen en evalueren van het aanbevelingssysteem van NPO Start. Hij legt uit: “Het aanbevelingssysteem is verantwoordelijk voor de pagina’s ‘aanbevolen voor jou’ en ‘bekijk ook eens’ op de NPO Start-app en de website. Het levert gepersonaliseerde aanbevelingen aan miljoenen kijkers, gebaseerd op hun persoonlijke voorkeuren en zoekgedrag.”

“Voor het genereren van deze gepersonaliseerde aanbevelingen maken we gebruik van verschillende modellen. Deze zelf ontwikkelde modellen zijn gebaseerd op bestaande algoritmes. We verzamelen gebruikersdata, ook wel ‘evenementen’ genoemd, zoals acties en gedragingen op het platform. Bijvoorbeeld, we volgen welke afleveringen of series gebruikers bekijken en hoe lang ze deze volgen. We zijn continu bezig met het verbeteren van deze modellen en testen en vergelijken regelmatig verschillende typen modellen om de aanbevelingen te optimaliseren.”

Zo hebben Tycho en zijn collega’s recent een onderzoek gedaan voor NPO Start, waaruit drie gebruikersgroepen (modellen) zijn gerold:

·       Model 1: leert van losse afleveringen die zijn bekeken

·       Model 2: leert van series die zijn bekeken en beveelt op basis hiervan losse afleveringen aan

·       Model 3: leert van series die zijn bekeken en beveelt op basis hiervan andere series aan

Verrassende onderzoeksresultaten

“We hebben de verschillende modellen met elkaar vergeleken en kregen verrassende resultaten. In ons onderzoek richten we ons vooral op de click-through rate (CTR), die aangeeft hoeveel mensen op een bepaalde tegel klikken. Binnen NPO Start verwijst een tegel naar een serie, een losse aflevering of een film. We ontdekten dat het model dat aanbevelingen voor losse afleveringen deed, de meeste klikken genereerde. Alleen, het model dat eerst series aanbeval en daarna losse afleveringen, leidde tot een langere kijktijd na het klikken. Dit laat zien dat het ene resultaat niet per se beter is dan het andere. We bespreken deze bevindingen en conclusies vervolgens met ons team en haken meerdere afdelingen aan.”

Samenwerking tussen teams

“Ik vind het erg leuk dat we binnen de NPO met meerdere afdelingen samenwerken. Het is ook bijzonder dat we niet alleen nadenken over wat goed aanvoelt, maar ook over wat we als publieke mediapartij willen presenteren, in plaats van alleen te focussen op verkoopcijfers. Dat is uniek, omdat de NPO maatschappelijk georiënteerd is en daardoor niet gedreven wordt door commerciële doelen zoals onze concurrenten.”

Jouw werk zichtbaar voor heel Nederland

“Elke week maken ongeveer 2,5 miljoen mensen gebruiken van NPO Start. Dat maakt ons werk heel waardevol. Je ziet de resultaten op grote schaal terug en je moet de testen en modellen zo ontwikkelen dat ze voor heel Nederland functioneren. Dat maakt het werk leuk. Na afloop van een project blijven we het model verder ontwikkelen. Er kunnen ook nieuwe modellen worden ontwikkeld en getest. Zulke projecten lopen eigenlijk nooit af, want er is altijd meer onderzoek mogelijk.”

Wil jij, net als Tech Professional Tycho, met jouw werk maatschappelijke impact maken voor miljoenen Nederlanders? Neem dan een kijkje op werkenbijnpo.nl/technologie.

Meer weten?
Frédérique houdt alle sites en apps van de omroep werkend
Floriaan raakt enthousiast als zijn adviezen realiteit worden
Nynke analyseert data om de waarde ervan te benutten
Arjan ervaart veel vrijheid om zijn creativiteit in te zetten
Roel is de schakel bij de ontwikkeling van radio-apps
Sven bouwt mee aan de scale-up van NPO Start
Deel deze pagina
NPO Logo
Snel naar
Over NPO
Social Media
Algemene voorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)