Deze zomer op autovakantie? Houd hier rekening mee!

- Artikel
- 07 jul 2022
- 17 minuten leestijd
De zomer staat weer voor de deur. Geen zin om in lange rijen op Schiphol te wachten? Dan is de auto misschien een beter alternatief. Maar hoe zit het ook alweer met milieuzones? En gelden er nog coronaregels? We zetten de belangrijkste weetjes per vakantieland voor je op een rij.
Om even te beginnen met een kleine disclaimer: regels veranderen. En benzineprijzen ook. De aangegeven regels gelden op dit moment, maar kunnen volgende week anders zijn. En ook al voelt het alsof de pandemie al lang achter ons ligt, overwegen verschillende landen nieuwe maatregelen vanwege het hoge aantal besmettingen. Ga dus altijd zelf nog even op onderzoek uit voordat je met je racemonster naar de zon scheurt.
België

We starten bij onze zuiderburen. Want ondanks dat de zonuren hier wat tegenvallen, zijn steden als Brugge, Antwerpen of Gent te verleidelijk om links te laten liggen. Om nog maar te zwijgen over de prachtige Ardennen natuurlijk. Vrijuit genieten is hier een garantie, want net als in Nederland, zijn de coronamaatregelen afgeschaft.
Even tanken in België is de laatste tijd populairder dan ooit, maar ook Belgen hebben te maken met stijgende brandstofprijzen. Voor een liter benzine betaal je in het land van friet en bier €2,06 en voor een liter diesel zelfs €2,19. Dat is het ‘even omrijden’ dus nauwelijks meer waard.
Net als in steeds meer landen kennen ook Belgische steden milieuzones. Zo weert het hele Hoofdstedelijke Gewest Brussel, één van de drie gewesten die het land telt, vervuilende voertuigen met een zogeheten lage-emissiezone. Als Nederlander hoef je je niet te registreren. Maar rijd je een oude auto? Lees dan hier of je nog welkom bent. Ook in steden als Antwerpen en Gent vind je lage emissiezones. Je herkent deze zones aan de borden. Meer informatie hierover lees je op deze website.
Rijd je met je auto of camper door het land? Dan hoef je over het algemeen geen tol te betalen. Enkel in de Liefkenshoektunnel ten noorden van Antwerpen wordt er om een vergoeding gevraagd.
Waar je verder nog aan moet denken? Check even per stad wat de regels op straat zijn. Zo gelden er in België Gemeentelijke Administratieve Sancties, wat inhoudt dat gemeenten zelf kunnen bepalen wat wel en niet mag op straat. Zo is vals zingen bijvoorbeeld verboden in Leuven. Even beheersen dus na een avondje Duvels en Karmelieten tanken.
Denemarken

Houd je niet van bergen en heuvels? Dan is Denemarken misschien wat voor jou. De hoogste ‘berg’ van dit land is zelfs nog lager dan die van ons. Maar het land is meer dan dat. Denk bijvoorbeeld aan het bruisende Kopenhagen of het Hawaii van Europa. Voor de goedkope benzine (€2,40) of diesel (€2,35) hoef je het in ieder geval niet te doen.
Denemarken kent in sommige grote steden milieuzones, maar die gelden vooralsnog alleen voor bestelwagens en zware dieselvoertuigen. Twijfel je of je je voertuig moet registeren? Check het hier.
Ook tolwegen zijn er nauwelijks in het Scandinavische land. Alleen voor het oversteken op de Grote Belbrug en de Sontbrug moet je betalen. En dat doe je niet met euro’s, maar met de Deense kroon, die ongeveer gelijk is aan dertien eurocent. Ben je geen rekenwonder met het uittellen van kosten? Er zijn genoeg apps die dat rekenwerk van je over kunnen nemen. Even de juiste valuta kiezen et voilà: je ziet het bedrag in euro’s. Dan kan jij je tenminste richten op vakantie vieren.
Duitsland

Net als onze zuiderburen, hebben ook onze oosterburen eigen regels en gebruiken op en naast de weg. Duitsland is divers en heeft alles wat je nodig hebt: grote steden vol monumenten en gezellige barretjes, maar ook ruige natuur om in te wandelen, zoals het Zwarte Woud. En je kan dit allemaal weer bezoeken, want ook in Duitsland gelden er op de mondkapjesplicht na weinig maatregelen. Iedereen die ouder dan zeven jaar is, moet een medisch mondkapje (FFP2/KN95) op in het openbaar vervoer. Maar ook andere openbare ruimtes, zoals musea en winkels, mogen nog altijd een gezichtsmasker verplichten. Vergeet de stoflapjes dus niet in je koffer te proppen.
Voor de brandstofprijzen kan je beter naar Duitsland dan naar België. Voor een liter benzine betaal je €1,90 en voor een liter diesel op dit moment ongeveer €2. Het geld dat je daarmee bespaart kan je dan meteen weer uitgeven aan een milieuvignet. Bijna alle grote Duitse steden hebben milieuzones waar een sticker verplicht is. Heb je deze niet? Dan loopt de boete al snel op tot zo’n honderd euro. Je kan zo’n sticker bestellen bij een Nederlandse wegenwacht, maar ook bij garages, gemeenten en andere winkels in Duitsland. En in sommige steden, zoals Berlijn, Hamburg en Stuttgart, hoef je het helemaal niet te wagen met een dieselauto, aangezien daar dieselverboden van kracht zijn.
Op het gebied van tol zijn de Duitsers gelukkig wel wat schappelijker voor ons. Ondanks dat het land een gigantisch netwerk aan snelwegen heeft, is een tolvignet niet nodig. Alleen op wat kleine privéwegen en voor sommige tunnels wordt er geld gevraagd aan reizigers.
Frankrijk

Frankrijk. Het land van hoge bergen, baguettes, prachtige kustplaatsen, wijn én coronabewijzen. Waar de meeste landen coronamaatregelen achter zich hebben gelaten, houdt Frankrijk er stevig aan vast. Nog altijd geldt het 3G-beleid hier. Dit betekent dat je gevaccineerd, genezen of getest moet zijn, óók als je enkel op doorreis bent. Je vaccinatie- of herstelbewijs is er geldig voor maximaal 270 dagen. Moet je je testen? Dan is een PCR-test 72 uur geldig en een antigeentest 48 uur.
Ga je op stedentrip in een van de cultuurrijke Franse steden? Dan heb je al snel een milieuvignet nodig. En wacht daar niet te lang mee, want het Vignette Crit’Air heeft een levertijd van ongeveer tien dagen. Enig voordeel: zo’n sticker kost maar een paar euro. Meer info vind je hier.
Herstelbewijs, milieuvignet. De Fransen vinden het nog niet voldoende. Want wil je van noord naar zuid (of andersom)? Dan ben je ook een aardig bedrag aan tol kwijt. Geen zin in lange rijen? Overweeg dan een tolbadge, waardoor je lekker door kan rijden en het geld later afgeschreven wordt. Vermijd je snelwegen en daarmee tol? Dan ben je alsnog behoorlijk wat geld kwijt om Frankrijk te passeren. Met een gemiddelde benzineprijs van €2,09 en een dieselprijs van €2,14 is een liter benzine bijna zo duur als een kop koffie, die andere brandstof.
Nog geen drie jaar je rijbewijs? Druk het gaspedaal niet te hard in, aangezien er dan een maximumsnelheid van 110 kilometer per uur voor je geldt. Liever met de trein? Houd je dan een beetje in als je met je lief op pad bent. In Parijs is het namelijk verboden om openlijk te zoenen met je partner in de trein. Al wordt daar in werkelijkheid nauwelijks op gehandhaafd.
Italië

Elke avond pizza of pasta eten? Dat doe je natuurlijk het beste in Italië. Je moet er een stukkie voor rijden, maar ook dit land is zeker bereikbaar met de auto. En in tegenstelling tot Frankrijk ben je hier (bijna) zonder voorwaarden welkom. Enkel een FFP2-mondmasker is nog verplicht in het OV en medische instanties, maar verder zijn de coronamaatregelen verdwenen.
En hoe overzichtelijk het coronabeleid tegenwoordig is, zo ingewikkeld is het milieubeleid in Italië. Voorbereiding is van essentieel belang, want in elke stad zijn de regels anders. Zo heb je in sommige steden milieuzones waar je je niet hoeft te registeren, terwijl je in andere steden, zoals Milaan, een speciaal milieuvignet nodig hebt. En die verschilt weer per gebied en per autotype.
In sommige steden mag er zelfs geen enkele vorm van rijdend verkeer naar binnen en in andere enkel motoren. Maar wat nou als je verblijf midden in de stad zit? Moet je dan zeulen met je zware koffers? Nee. Vaak fikst je verblijf een tijdelijke vergunning, zodat je een soort kiss & ride met je koffers kan doen. Je parkeert je bolide dan buiten de milieuzone. Check voor meer informatie toeristenbureaus of de website van een gemeente. Die vind je meestal via www.comune.[insert plaatsnaam].it. Let je niet op en rijd je elke willekeurige stad in met je snelheidsduivel? Grote kans dat je kenteken wordt geregistreerd en dat je verschillende boetes op de mat krijgt in Nederland.
Ook tol betalen hoort helaas bij een Italiaanse roadtrip. Bijna alle autosnelwegen zijn tolwegen, waar je kan betalen bij bemande tolhokjes of met een creditcard. Of schaf een tolbadge aan als je geen geduld hebt. En dat is niet het enige dat geld kost op je doorreis. Net als in nagenoeg elk Europees land zijn in Italië de brandstofprijzen flink gestegen. Voor een liter benzine betaal je op dit moment gemiddeld €2,06 en voor diesel €2,03.
Liever de auto parkeren en de trein pakken? Boek dan ruim vooraf een ticket. Wanneer je vlak voor vertrek een kaartje koopt, ligt de prijs vaak een stuk hoger én heb je kans dat de trein al is volgeboekt.
Kroatië

Naar de prachtige Kroatische kustlijn deze zomer? Begin maar alvast met het inpakken van je waterschoenen en een strandmatje, want de kiezels op de stranden zijn verrekte scherp. Drink je liever cocktails op de boulevard? Zorg dan dat je voldoende kuna’s (HRK) op zak hebt, aangezien dit de Kroatische valuta is. Vijftien van deze rakkers staan ongeveer gelijk aan twee euro.
Wat je ook kan aanschaffen met die kuna’s? Brandstof. En met een benzineprijs van omgerekend €1,83 en een dieselprijs van €1,84 ben je behoorlijk wat goedkoper uit dan in Nederland. Dat verdiende geld kan je dan meteen weer uitgeven aan tol, want dat betaal je op alle Kroatische snelwegen. Dat kan zowel contant als met een creditcard. Ook in Kroatië kan je overigens een tolbadge aanschaffen bij tolstations, die op veel plekken zelfs twintig procent korting oplevert. Enig nadeel: deze badge is niet overal geldig.
Voor het milieu hoef je dan weer niet te dokken in het Balkanland, aangezien het land geen milieuzones kent. Maar dat betekent niet dat alles mag en kan in Kroatische steden. Slaap je bijvoorbeeld op een bankje in het openbaar? Dan kan je een flinke boete verwachten. En die boete wordt verdubbeld als je snurkt, want daar luistert niemand graag naar.
Luxemburg

Luxemburg: enorm klein, maar zó rijk aan cultuur. En aan talen. Want in het heuvelachtige land wordt Duits, Frans én Luxemburgs gesproken. En in tegenstelling tot België zijn er geen taalgebieden. Nee, hier wordt verwacht dat je antwoord geeft in de taal waarin je wordt aangesproken. Gelukkig spreekt het grootste deel van de bevolking ook nog eens een aardig woordje Engels, zodat je je altijd wel weet te redden.
Net als in België en Nederland zijn de coronamaatregelen in het kleine land afgeschaft. Wat ook verdwenen is? De zeer lage brandstofprijzen. Want waar vakantiegangers eerst nog wel eens een ommetje wilden rijden om te tanken in Luxemburg, is het nu nog maar de vraag of dat het waard is. Toch zijn de prijzen van benzine (€1,92) en diesel (€1,98) nog altijd een stuk lager dan in ons eigen land.
De stijgende pompprijzen maken het land echter niet helemaal onaantrekkelijk om doorheen te rijden. Tol betalen is een onbekend fenomeen in de welvaartsstaat en ook milieuzones zijn hier niet van toepassing.
Oostenrijk

Waar je ook heen gaat in Oostenrijk: het Alpenland ademt rust, ruimte én cultuur uit. En waar de coronamaatregelen voorheen ongeveer de strengste van Europa waren, zijn de meeste regels tegenwoordig afgeschaft. Alleen in medische instanties moet je nog een mondkapje dragen en in Wenen ook in het OV en in apotheken.
Ook op het gebied van milieu zijn er weinig beperkingen voor je rijtuigie. Alleen voor vrachtverkeer gelden er op sommige plekken milieuzones. Het geld dat je bespaart op een milieuvignet kan je vervolgens meteen weer besteden aan een tolvignet. Deze is verplicht in Oostenrijk voor elk voertuig. Je kan ervoor kiezen om er een te kopen of om je digitaal te registeren. Wil je er graag een op je vooruit hebben? Bestel ‘m dan nu al via internet of koop ‘m bij een benzinepomp vlak bij de grens.
Wat je ook beter net voor de grens kan doen is tanken. Want de brandstofprijzen vallen met €2,09 voor benzine en €2,07 voor diesel hoger uit dan in Duitsland.
Slovenië

Als één land in dit lijstje onderschat wordt, is het waarschijnlijk Slovenië. Of je nou de Slovenian Mountain Trail loopt of liever rondstruint door het gezellige Ljubljana: je valt van verbazing in verbazing in dit verrassende land. En een groot voordeel: benzine kost hier gemiddeld slechts €1,76 en diesel €1,85. Dat is anno 2022 retegoedkoop.
Daarbij komt dat je in het land geen rekening hoeft te houden met coronamaatregelen én milieuzones. Waarmee wel? Tol. Voordat je Sloveense snelwegen betreedt, moet je namelijk een E-vignet aanschaffen. Deze vind je online of koop je in de grensstreek met Oostenrijk. Vergeet dit niet, want er wordt streng op gecontroleerd en de boetes zijn niet mals.
Spanje

Zon, zee en strand. Wie aan Spanje denkt, denkt al snel aan hangen op de Costa del Sol of cocktails verslinden op Ibiza. Maar Spanje is met woestijnen, surfspots en bijzondere wandelpaden veel meer dan dat. En met de afschaffing van het coronabewijs kan je weer ouderwets los in het Zuid-Europese land. Alleen in het openbaar vervoer, in medische instanties en in apotheken moet je nog een mondkapje dragen.
Net als Frankrijk kent Spanje milieuzones. Onder andere in Madrid en Barcelona ben je niet overal welkom zonder milieusticker. En in 2023 worden die eisen veel strenger, want dan zullen alle gemeenten met meer dan vijftigduizend inwoners én alle eilanden milieuzones krijgen. Onhandig detail: met een Nederlandse auto kan je helemaal geen Spaanse milieusticker aanschaffen. Hoe je dat oplost? Sommige milieustickers van andere landen zijn ook in Spanje geldig. Zoals de Deense, Duitse, Franse of Oostenrijkse. Check hier welke je nodig hebt voor jouw voertuig.
Via Frankrijk doorgereisd naar Spanje? Dan zal je niet echt schrikken van de brandstofprijzen. In het land van paella en sangria zijn de gemiddelde benzine- (€2,12) en dieselprijzen (€2,08) namelijk redelijk vergelijkbaar. En ook voor tol moet je net als in Frankrijk gewoon betalen. De meeste grote snelwegen zijn tolwegen, waar je contant, met een creditcard of via een tolbadge betaalt.
Eindelijk op je bestemming aangekomen? Check dan nog even de lokale regels. Zo ben je sinds kort op Mallorca niet meer welkom in een restaurant met je blote bast, badkleding of voetbalshirt. En de boetes hiervoor zijn akelig hoog.
Tsjechië

Net als Slovenië is ook Tsjechië een land dat nog wel eens wordt onderschat. Toegegeven: Praag is hartstikke populair, maar wat dacht je van studentenstad Brno, Boheems Zwitserland of het Tsjechische Toscane? Extra voordeel: het land is een van de weinige in Europa met brandstofprijzen onder de twee euro. Benzine en diesel kosten omgerekend zo’n €1,94 per liter. Daarvoor betalen doe je niet met euro’s, maar in Tsjechische kronen, waarvan er 25 ongeveer gelijk staan aan één euro.
De coronamaatregelen zijn in Tsjechië volledig verdwenen en ook met milieuzones hoef je geen rekening te houden. Wel moet je tol betalen. En sinds 2021 kan je enkel een elektronisch tolvignet aanschaffen. Je vindt die online, in een tankstation of in een postkantoor. Waag het er in ieder geval niet op, want er wordt gecontroleerd en je riskeert een boete van €750 als je het niet doet. Op welke wegen je een vignet nodig hebt? Dat zie je op deze kaart.
Tsjechen drinken gemiddeld ruim 180 liter bier per jaar en zijn daarmee veruit de grootste bierdrinkers ter wereld. Dat er een volledig alcoholverbod voor bestuurders geldt, zal dus niet voor niets zijn. Zelfs met één slok op ben je officieel al strafbaar. Parkeer je auto en boek een fijn hotel dus voordat je een pilsener nuttigt op een van de gezellige Praagse terrassen. Laat hier na wat biertjes ook je innerlijke vandaal niet los. Het beschilderen van de John Lennon Wall levert je zo een gevangenisstraf van een jaar op.
Zwitserland

We zijn bij het laatste land van dit reislijstje uitgekomen. En wat voor een. Met steile bergen, helderblauwe meren en koeien met rinkelende bellen kom je in Zwitserland tot rust zoals je dat nergens anders kan. Extra voordeel: je hoeft hier niet na te denken over besmettelijke virussen. Alle beperkingen op het gebied van die ene ziekte zijn namelijk afgeschaft.
Zwitserland is geen EU-land. Maar als je denkt dat dat veel invloed heeft op de brandstofprijzen kom je bedrogen uit. Een liter benzine kost omgerekend €2,15 en diesel is zelfs tien cent duurder. En die veel te dure liters betaal je met de Zwitserse frank, die qua koers vergelijkbaar is met die van de euro.
Rijd je naar Genève? Dan is een milieusticker noodzakelijk. Tot op heden is dit de enige Zwitserse stad waarvoor je zo’n plakplaatje aan moet schaffen. Reis je vanuit Frankrijk? Met de Franse milieusticker krijg je ook toegang tot de aangewezen milieuzones. Of je auto in aanmerking komt voor een Zwitsers of Frans vignet lees je op deze Franstalige website. Is dat het geval? Ga dan langs bij een van de servicekantoren in Genève of neem online een kijkje. Naast de milieuzone in deze stad zijn sommige bergdorpen in het land autovrij. Daaronder valt bijvoorbeeld het populaire Zermatt.
Tol betalen? We moeten je teleurstellen: ook dat hoort bij een tocht door Zwitserland. Voor alle snelwegen is een tolvignet vereist. Deze kan je heel handig bij de Zwitserse grensovergang aanschaffen. Dat kan met de Zwitserse frank, maar ook gewoon met de euro. Eenmaal in het bezit van een vignet hoef je alleen nog apart te betalen voor enkele tunnels, zoals de Grote Sint-Bernardtunnel en de Munt la Scheratunnel.
En als je dan ein-de-lijk op de plaats van bestemming bent en even gebruik wil maken van het toilet, ga dan ook als man zitten. Staand plassen kan je na tien uur ’s avonds een boete voor geluidsoverlast opleveren en ook de wc doorspoelen kan je duur komen te staan in de avonduren.
Laatste check
Of je nu met de auto, het vliegtuig of de trein op vakantie gaat, check de besproken regels altijd nog even voor vertrek. Vooral de benzineprijzen en coronamaatregelen zijn het laatste jaar veranderlijker dan het weer. En niemand wil voor z’n welverdiende vakantie voor grote verrassingen komen te staan. Alles gefikst? Dan rest ons niets anders dan je een heerlijke vakantie te wensen!
Zo goedkoop mogelijk op reis? Lees hier welk vervoersmiddel anno 2022 het meest geschikt is voor je.