Vignetten en benzineprijzen: dit moet je weten voor je roadtrip door Europa
- Artikel
- 17 jun 2024
- 13 minuten leestijd
De zomer staat weer voor de deur en dat betekent dat veel Nederlanders eropuit gaan met de auto. Maar hoe zit het ook alweer met milieuzones? En waar moet je tol betalen? We zetten de belangrijkste weetjes per vakantieland voor je op een rij.
Om even te beginnen met een kleine disclaimer: regels veranderen. En benzineprijzen al helemaal. De informatie die je leest is op 17 juni 2024 voor het laatst geüpdatet. Ga vooral dus nog even zelf op onderzoek uit, voordat je met je racemonster naar de zon scheurt.
België
We starten bij onze zuiderburen. Want ondanks dat de zonuren hier wat tegenvallen, zijn steden als Brugge, Antwerpen of Gent te verleidelijk om links te laten liggen. Om nog maar te zwijgen over de prachtige Ardennen natuurlijk. Even tanken in België is de laatste jaren populairder dan ooit, maar ook Belgen hebben te maken met stijgende brandstofprijzen. Toch ben je hier nog altijd flink minder kwijt dan in Nederland. Voor een liter benzine of diesel betaal je in België zo'n €1,70. Of dat het omrijden waard is, laten we aan jou.
Net als in steeds meer landen kennen ook Belgische steden milieuzones. Zo weert het hele Hoofdstedelijke Gewest Brussel, één van de drie gewesten die het land telt, vervuilende voertuigen met een zogeheten lage-emissiezone. Als Nederlander hoef je je niet te registreren. Maar rij je een oude auto? Lees dan hier of je nog welkom bent. Ook in steden als Antwerpen en Gent vind je lage emissiezones. Je herkent deze zones aan de borden. Meer informatie hierover lees je op deze website.
Rij je met je auto of camper door het land? Dan hoef je over het algemeen geen tol te betalen. Enkel in de Liefkenshoektunnel ten noorden van Antwerpen wordt er om een vergoeding gevraagd.
Denemarken
Hou je niet van bergen en heuvels? Dan is Denemarken misschien wat voor jou. De hoogste ‘berg’ van dit land is zelfs nog lager dan die van ons. Toch is het niet zo dat je je hier hoeft te vervelen. Denk bijvoorbeeld aan het bruisende Kopenhagen of Klitmøller, waar je op Hawaï-waardige golfen kan surfen. Voor de goedkope benzine (€1,93) of diesel (€1,71) hoef je hier in ieder geval niet heen te reizen.
Denemarken kent in sommige grote steden milieuzones, maar die gelden vooralsnog alleen voor personenauto’s, bestelwagens en zware voertuigen die op diesel rijden. Twijfel je of je je voertuig moet registeren? Check het hier.
Ook tolwegen zijn er nauwelijks in het Scandinavische land. Alleen voor het oversteken op de Grote Belbrug en de Sontbrug moet je betalen. En dat doe je niet met euro’s, maar met de Deense kroon, die ongeveer gelijk is aan dertien eurocent. Ben je geen rekenwonder met het uittellen van kosten? Er zijn genoeg apps die dat rekenwerk van je over kunnen nemen. Even de juiste valuta kiezen et voilà: je ziet het bedrag in euro’s. Dan kan jij je tenminste richten op vakantie vieren.
Duitsland
Net als onze zuiderburen, hebben ook onze oosterburen eigen regels en gebruiken op en naast de weg. Duitsland is groot en heeft alles wat je nodig hebt: grote steden vol monumenten en gezellige cafés, maar ook ruige natuur om in te wandelen, zoals het Zwarte Woud.
Voor de brandstofprijzen kan je beter naar Duitsland dan naar Denemarken gaan. Voor een liter benzine betaal je €1,76 en voor een liter diesel op dit moment ongeveer €1,60. Het geld dat je daarmee bespaart kan je dan meteen weer uitgeven aan een milieuvignet. Bijna alle grote Duitse steden hebben milieuzones waar een sticker verplicht is. Heb je deze niet? Dan loopt de boete al snel op tot zo’n honderd euro. Je kan zo’n sticker bestellen bij een Nederlandse wegenwacht, maar ook bij garages, gemeenten en andere winkels in Duitsland. Rij je een diesel? Blijf dan weg uit de binnenstad van steden als Berlijn, Hamburg of Stuttgart. Daar gelden namelijk dieselverboden.
Op het gebied van tol zijn de Duitsers gelukkig wel wat schappelijker voor ons. Ondanks dat het land een gigantisch netwerk aan snelwegen heeft, is een tolvignet niet nodig. Alleen op wat kleine privéwegen en voor sommige tunnels wordt er geld gevraagd aan reizigers.
Frankrijk
Frankrijk. Het land van hoge bergen, baguettes, prachtige stranden en steden vol cultuur. Ga je met de auto naar een van die steden? Dan heb je al snel een milieuvignet nodig. In onder andere Parijs, Lyon en Nice krijg je hiermee te maken. Wacht overigens niet te lang met bestellen, want het Vignette Crit’Air heeft een levertijd van ongeveer tien dagen. Enig voordeel: zo’n sticker kost maar een paar euro. Meer info vind je hier.
Waar je niet zoveel geld kwijt bent aan een milieuvignet, kunnen de kosten voor tol behoorlijk oplopen in Frankrijk. Geen zin in lange rijen? Overweeg dan een tolbadge, waardoor je lekker door kan rijden en het geld later afgeschreven wordt. Kies je ervoor om de tolwegen te vermijden? Ook dan ben je alsnog behoorlijk wat geld kwijt om Frankrijk te passeren. Met een gemiddelde benzineprijs van €1,80 en een dieselprijs van €1,68 ben je hier iets duurder uit dan in Duitsland.
Nog geen drie jaar je rijbewijs? Druk het gaspedaal niet te hard in, aangezien er dan een maximumsnelheid van 110 kilometer per uur voor je geldt op de snelweg.
Italië
Elke avond pizza of pasta eten? Dat doe je natuurlijk het beste in Italië. Je moet er een stukkie voor rijden, maar ook dit land is zeker bereikbaar met de auto. Verdiep je wel even in het milieubeleid van het land, want dat kan behoorlijk ingewikkeld zijn. In tegenstelling tot Frankrijk en Duitsland kan je in Italië geen milieusticker kopen. Er zijn wel milieuzones, maar daar mogen alleen vergunninghouders inrijden. In elke stad zijn de regels anders en vaak wordt er gecontroleerd met camera’s. Rij je in zo’n milieuzone? Dan kan dat je dus een flinke boete opleveren.
In sommige steden mag er zelfs geen enkele vorm van rijdend verkeer naar binnen. Maar wat nou als je verblijf midden in de stad zit? Moet je dan zeulen met je zware koffers? Nee. Vaak regelt je accommodatie een tijdelijke vergunning, zodat je een soort kiss & ride met je koffers kan doen. Na het droppen van je bagage parkeer je je bolide buiten de milieuzone. Check voor meer informatie toeristenbureaus of de website van een gemeente. Die vind je meestal via www.comune.[insert plaatsnaam].it.
Ook tol betalen hoort helaas bij een Italiaanse roadtrip. Bijna alle snelwegen zijn tolwegen, waar je kan betalen bij bemande tolhokjes of met een creditcard. Wel neemt het aantal tolpoorten waar je contant kan betalen af. Heb je geen creditcard? Schaf dan voor vertrek een tolbadge aan. De belangrijkste brandstof voor de Italiaan is koffie, maar helaas rijden daar nog altijd geen auto’s op. In Italië ben je ongeveer net zoveel geld kwijt als in Frankrijk: €1,85 euro voor benzine en €1,69 voor diesel.
Kroatië
Naar de prachtige Kroatische kustlijn deze zomer? Begin maar alvast met het inpakken van je waterschoenen en een strandmatje, want de kiezels op de stranden zijn akelig scherp. Drink je liever cocktails op de boulevard? Zorg dan dat je voldoende geld bij hebt. En waar je voorheen betaalde met de Kroatische kuna, betaal je sinds 1 januari 2023 met de euro.
Wat je ook kan aanschaffen met die euro’s? Brandstof. En met een benzineprijs van €1,47 en een dieselprijs van €1,38 ben je behoorlijk wat goedkoper uit dan in Nederland. Dat verdiende geld kan je dan meteen weer uitgeven aan tol, want dat betaal je op alle Kroatische snelwegen. Dat kan zowel contant als met een creditcard. En net als in Italië en Frankrijk kan je ook hier een tolbadge aanschaffen. Verder goed om te weten? In Kroatië heb je geen milieuzones. Je kan dus met een gerust hart op stedenstrip met je geliefde auto.
Luxemburg
Luxemburg: klein, maar enorm rijk aan natuur. En aan talen. Want in het heuvelachtige land wordt Duits, Frans en Luxemburgs gesproken. En in tegenstelling tot België zijn er geen taalgebieden. Nee, hier wordt verwacht dat je antwoord geeft in de taal waarin je wordt aangesproken. Gelukkig spreekt het grootste deel van de bevolking ook nog eens een aardig woordje Engels, zodat je je altijd wel weet te redden.
Luxemburg staat bekend om de goedkope brandstof en die reputatie is nog altijd terecht. Voor benzine betaal je €1,56, voor diesel €1,45. En ook voor tol of milieurestricties hoef je niet te betalen.
Toch zijn we van mening dat de auto niet de beste manier is om het kleine land te bezoeken. Sinds 29 februari 2020 is het openbaar vervoer in Luxemburg helemaal gratis. De bus, trein of tram: je kan overal instappen zonder te betalen. Voor dit land laat je de auto dus het best lekker thuis.
Oostenrijk
Waar je ook heen gaat in Oostenrijk: het Alpenland straalt rust en ruimte uit. En die rust voel je ook wanneer je met je rijtuig de stad betreedt, want alleen voor vrachtverkeer en bestelwagens gelden er op sommige plekken milieuzones. Geen milieuvignet dus. Maar wél een tolvignet. Deze is verplicht voor elk voertuig dat een A- of S-weg wil betreden. Je kan ervoor kiezen om er een te kopen of om je digitaal te registeren. Wil je er graag een op je vooruit hebben? Bestel ‘m dan nu al via internet of koop ‘m bij een benzinepomp vlak bij de grens. Zorg in ieder geval dat je er eentje hebt voor je op de Oostenrijkse wegen rijdt. Wie niet betaalt, kan flinke boetes verwachten.
Waar je je vignet dus beter voor de grens koopt, kan je het best even wachten met tanken tot je in Oostenrijk bent. Want de brandstofprijzen vallen met €1,59 voor benzine en €1,57 voor diesel lager uit dan in Duitsland.
Slovenië
Als één land in dit lijstje onderschat wordt, is het waarschijnlijk Slovenië. Of je nou de Slovenian Mountain Trail loopt of liever rondstruint door het gezellige Ljubljana: je valt van verbazing in verbazing in dit verrassende land. En een groot voordeel: benzine kost hier gemiddeld slechts €1,49 en diesel €1,47. Dat is anno 2024 retegoedkoop.
Daarbij komt dat je in het land geen rekening hoeft te houden met milieuzones. Waarmee wel? Tol. Voordat je Sloveense snelwegen betreedt, moet je namelijk een E-vignet aanschaffen. Deze vind je online of koop je in de grensstreek met Oostenrijk. Vergeet dit niet, want er wordt streng op gecontroleerd en de boetes zijn niet mals.
Spanje
Zon, zee en strand. Wie aan Spanje denkt, denkt al snel aan hangen op de Costa del Sol of cocktails verslinden op Ibiza. Maar Spanje is met woestijnen, surfspots en bijzondere wandelroutes veel meer dan dat.
Net als Frankrijk en Italië kent Spanje milieuzones. Sinds 2023 heb je in alle steden met meer dan vijftigduizend inwoners een milieusticker nodig. Belangrijk detail: met een Nederlandse auto kan je helemaal geen Spaans milieuvignet aanschaffen. Hoe je dat oplost? Sommige milieustickers van andere landen zijn ook in Spanje geldig. Zoals de Deense, Duitse of Franse. Toch zijn er helaas altijd uitzonderingen: in Madrid en Barcelona worden buitenlandse milieustickers niet geaccepteerd. Je hebt een speciale vergunning nodig als je hier met je auto door het centrum wil rijden.
Reis je via Frankrijk naar Spanje? Dan zal je wellicht blij worden van de brandstofprijzen. In het land van paella en sangria zijn de gemiddelde benzine- (€1,60) en dieselprijzen (€1,43) namelijk een stukje lager. Wel moet je net als in Frankrijk gewoon tol betalen. De meeste grote snelwegen zijn tolwegen, waar je contant, met een creditcard of via een tolbadge betaalt.
Tsjechië
Net als Slovenië is ook Tsjechië een land dat nog wel eens wordt onderschat. Toegegeven: Praag is hartstikke populair, maar wat dacht je van studentenstad Brno, Boheems Zwitserland of deze Tsjechische wijnstreek? En ook voor brandstof betaal je je niet scheel. Benzine en diesel kosten omgerekend zo’n €1,55 en €1,46 per liter. Daarvoor betalen doe je niet met euro’s, maar in Tsjechische kronen, waarvan er 25 ongeveer gelijk staan aan 1 euro.
Met milieuzones hoef je geen rekening te houden in Tsjechië. Wel moet je tol betalen. En sinds 2021 kan je enkel een elektronisch tolvignet aanschaffen. Je vindt die online, in een tankstation of in een postkantoor. Waag het er in ieder geval niet op, want er wordt gecontroleerd en je riskeert een boete van €750 als je het niet doet. Op welke wegen je een vignet nodig hebt? Dat zie je op deze kaart.
Tsjechen drinken gemiddeld ruim 180 liter bier per jaar en zijn daarmee veruit de grootste bierdrinkers ter wereld. Dat er een volledig alcoholverbod voor bestuurders geldt, zal dus niet voor niets zijn. Zelfs met één slok op ben je officieel al strafbaar. Parkeer je auto en boek een fijn hotel dus voordat je een pilsener nuttigt op een van de gezellige Praagse terrassen.
Zwitserland
We zijn bij het laatste land van dit lijstje uitgekomen. En wat voor een. Met steile bergen en helderblauwe meren kom je hier tot rust zoals je dat nergens anders kan. Zwitserland is geen EU-land. Maar als je denkt dat dat een positieve invloed heeft op de brandstofprijzen kom je bedrogen uit. Een liter benzine kost omgerekend €1,92 en diesel is zelfs vijf cent duurder. En die dure liters betaal je met de Zwitserse frank, die qua koers vergelijkbaar is met die van de euro.
Rij je naar Genève? Dan is een milieusticker noodzakelijk. Tot op heden is dit de enige Zwitserse stad waarvoor je zo’n plakplaatje aan moet schaffen. Zwitserland heeft een eigen milieusticker, maar ook het Franse milieuvignet is geldig in Genève. Het is daarom aan te raden om de Franse versie aan te schaffen: twee vliegen in één klap. Naast de milieuzone in Genève zijn sommige bergdorpen in het land autovrij. Daaronder vallen bijvoorbeeld het populaire Zermatt en Stoos.
Tol betalen? We moeten je teleurstellen: ook dat hoort bij een tocht door Zwitserland. Voor alle snelwegen is een tolvignet vereist. Deze kan je heel handig bij de Zwitserse grensovergang aanschaffen. Dat kost je veertig Zwitserse Frank, maar je kan ook gewoon met euro’s betalen. Eenmaal in het bezit van een vignet hoef je alleen nog apart te betalen voor enkele tunnels, zoals de Grote-Sint-Bernardtunnel en de Munt-la-Schera-tunnel.
Van plan om Europese bergen te trotseren deze zomer? Zo ga je veilig op pad.