Met de fiets van Rotterdam naar de Zwarte Zee
- Artikel
- 05 apr 2024
- 10 minuten leestijd
De monding van de Rijn en de monding van de Donau in de Zwarte Zee liggen bijna 3.500 kilometer uit elkaar. Toch is het dankzij een uitgebreid Europees fietsnetwerk hartstikke goed mogelijk om deze tocht af te leggen. Hoe? En waar moet je onderweg stoppen? Dat lees je hier.
Hoelang je per etappe bezig bent? Scroll naar beneden voor de routebeschrijving met een tijdsinschatting.
Nederlanders houden van fietsen, dus dat de fietsvakantie onder ons nog altijd razend populair is, is geen verrassing. Volgens het CBS verkozen ruim vijf miljoen Nederlanders in 2022 de fiets boven andere vervoersmiddelen om bij hun bestemming te komen in binnen- en buitenland.
Dus kies jij dit jaar ook voor een fietsvakantie? Maak je borst maar nat, want we stippelen een flinke rivierenroute voor je uit dwars door het hart van Europa. Van de monding van de Rijn in de Noordzee naar de monding van de Donau in de Zwarte Zee bij de grens tussen Roemenië en Oekraïne. Een route van, hou je vast, bijna 3.500 kilometer lang. We gaan ervan uit dat je per dag gemiddeld vijftig kilometer rijdt met een gewone fiets. Ga je elektrisch fietsen, dan ga je er een stuk sneller doorheen en kan je zo’n honderd kilometer per dag afleggen. Wat omgerekend zo’n zeventig dagen is zonder accu, is dat slechts drieënhalve week mét een elektrisch duwtje in de rug.
Langs de Rijn
We beginnen natuurlijk in de grootste havenstad van Europa. De stad van de Euromast, de Erasmusbrug, de Holland-Americalijn en Feyenoord. Wandel tussen de gele kubuswoningen in de Stadsdriehoek, struin door de oude haven in het Maritiem District of ga cultuursnuiven in het Depot.
Ga je voor een snelle start en ken je Rotterdam inmiddels goed genoeg? Dan is het tijd om een keuze te maken tussen twee verschillende fietsroutes langs de rivieren in Nederland. Ga je voor Arnhem? Fiets dan langs de Lek door de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe. Ga je voor Nijmegen? In dat geval fiets je via Dordrecht langs de Biesbosch naar Den Bosch en het zo mooi bezongen ‘land van Maas en Waal’.
We gaan de grens over met Duitsland en zetten koers richting Oberhausen, Duisburg en Essen. Met name Duisburg, waar de Ruhr en de Rijn samenkomen, is zeker een bezoekje waard. Je kan de stad bezoeken, natuurlijk. Maar veel interessanter is het Landschaftspark Duisburg-Nord, een oud industrieterrein dat is omgetoverd tot een entertainmentpark met musea en natuurgebieden. En dit is niet het enige industrieterrein in het Ruhrgebied dat is omgebouwd.
Meer van dit soort omgetoverde industrieterreinen? Lees er hier alles over.
Via Keulen en Bonn, allebei zeker de moeite waard om wat langer te blijven plakken voor een citytrip, dalen we af naar het zuiden richting Koblenz. Weer een stad waar twee rivieren samenkomen, dit keer de Moezel en de Rijn. Ten zuiden van de stad, op de route langs de Rijn, vind je Schloss Stolzenfels, een kasteel dat eruitziet alsof het rechtstreeks uit een sprookje komt. Rij erlangs als je er niet zoveel mee hebt of wandel even naar binnen en channel your inner Doornroosje.
Auf wiedersehen Deutschland en bonjour France
De route gaat verder via Wiesbaden en Mainz, twee steden die tegenover elkaar liggen en gescheiden worden door de Rijn die erdoorheen loopt. Na Mannheim, het pittoreske Spiers en Karlsruhe is het tijd om de Elzas in Frankrijk in te gaan en Duitsland te verlaten. Voor nu. Voel je je helemaal thuis in de natuur? Rij dan even om en bezoek de Vogezen. Wees wel voorbereid op hard trappen, want het bergachtige gebied kan hier best wel klimmen zijn.
Uitgewaaid in de Franse natuur? Straatsburg is de volgende stop. Vanaf hier rij je door naar Bazel, tevens het begin van het einde van de Rijnroute, aangezien we ons hier al aan de voet van de Zwitserse Alpen bevinden. Tip: sla nog even flink in zolang je nog in Frankrijk of Duitsland bent, aangezien het Zwitserse prijsniveau nogal hoog ligt.
Door de Alpen
Via Bazel kan je direct door naar de Bodensee langs de rivier. Heb je meer tijd en nog flink wat energie over in de benen? Dan kan je een omweg maken door het Zwarte Woud in Duitsland of het Jurapark Aargau in Zwitserland. Of doe het allebei! Beide natuurgebieden zijn bij uitstek geschikt om te wandelen en te fietsen.
De Bodensee is op het meer van Genève na het grootste meer in de Alpen. Zeker de moeite waard is Konstanz, waar de grens tussen Duitsland en Zwitserland kaarsrecht door de stad loopt (Baarle-Hertog, lezen we even mee?). Kan je hier nog wel langer blijven hangen, bezoek dan de badplaats Bregenz of Lindau.
Oostwaarts langs de Donau
De EV15, de oorspronkelijke Rijnroute zoals aangegeven op de fietspaden, eindigt in de Oberallpas bij Andermatt, waar je van een welverdiend verreikend uitzicht geniet. Maar helaas, zo ver komen we niet. Vanaf de Bodensee beginnen we namelijk aan een andere route: de EV6. Deze volgt de oevers van de Donau. We rijden weer dat enorme Duitsland in richting Ulm, ten noordoosten van de Bodensee. Vanaf hier rijden we door naar Passau, de laatste stop in onze gigantische oosterbuur voordat we Oostenrijk binnenrijden. Vanuit hier is het citytrippen geblazen, want de Donau brengt je langs een aantal van de mooiste – en goedkoopste – steden van centraal Europa. Van Linz neemt de rivier je mee naar Wenen, Bratislava, Boedapest en Belgrado. Niet de minste, toch? Vergeet ook niet te genieten van de natuur, want op dit deel van de reis fiets je door de Donauschlinge, een van de mooiste delen van de Donau. Bij het uitkijkpunt van Schlogener krijg je het beste beeld van deze slinger in de rivier.
De reis gaat verder richting de stad Roese in Bulgarije, waar je onderweg even een stop moet maken bij het imposante standbeeld van Decebalus op de grens van Servië en Roemenië. Niet te missen, want het is een enorm uit de rotsen gehouwen gezicht dat uitkijkt over de Donau. Je vindt ’m bij de IJzeren Poort, een doorbraakdal in de Donau. Dit is een dal van een rivier die door een bergketen heen loopt. De IJzeren Poort heeft veel weg van een fjordenlandschap zoals je dat in Noorwegen of Zweden kan tegenkomen. De rivier dijt hier enorm uit en is op het breedste punt wel vijfeneenhalve kilometer breed. Je kan langs dit gebied fietsen, maar er zijn ook ferry’s die je door het dal varen. Het stuk tussen Donji Milanovic en Kladovo wordt ‘het mooiste deel van de Donau in Servië’ genoemd. Het is dan ook best bijzonder om dit vanaf het water te beleven, waar de rotsen tientallen meters boven je uit torenen.
Meer spectaculaire nationale parken in Servië? Check ze hier.
De Donau is de natuurlijke grens tussen Bulgarije en Roemenië. Ook het drielandenpunt tussen Servië, Bulgarije en Roemenië bevindt zich op de bodem van de rivier. Onderweg naar Roese krijg je bij Vidin en Calafat, uitkijkend op het Bulgaarse kasteel Baba Vida, de kans om naar de overburen te fietsen. Want mocht je onderweg iets voorbij hebben zien komen aan de andere kant van de Donau waar je graag had willen stoppen, was daar nog geen goede oversteek voor. Maar hier vind je de Nieuwe Europabrug, een gigantisch bouwwerk dat deels is gefinancierd door Bulgarije, Roemenië, Duitsland en de Europese Unie. Zorg wel dat je voor het natuurgebied Persina weer in Bulgarije bent, want dat is zeker de moeite waard om doorheen te fietsen. En maak je vooral geen zorgen, er zijn genoeg Donaubruggen in het verdere verloop van de route.
Afsnijden of helemaal uitrijden?
Bij Roese is daarom dus weer een mogelijkheid om de Donau over te steken. Zeker geen slecht idee om via Giurgiu naar Boekarest te fietsen als je de tijd hebt. Daarna fiets je via Oltenita, en Srebarna naar Silistra. Hier splijt de rivier in tweeën en is het niet langer de grens tussen Roemenië en Bulgarije, maar zijn beide oevers Roemeens. Het maakt uiteindelijk voor de route niet heel veel uit welke van de twee splitsingen je volgt. Wil je echter de route afsnijden en niet de Roemeens-Oekraïense grens opzoeken? Dan kan je beter voor de rechter kiezen om vanuit hier langs het aangelegde Marea Neagrăkanaal richting Constanța, een havenstad aan de Zwarte Zee – en tevens het eindpunt van de langere route – te fietsen. Wil je toch de hele Donau volgen, dan maakt het niet veel uit welke kant je kiest. Qua afstand zijn ze namelijk redelijk gelijk en bij Hârsova komen de twee weer bij elkaar.
Vanaf deze stad volgt een ander mooi deel van de reis via het natuurpark op het eiland van Braila naar de gelijknamige stad. Vanaf Galaţi is het handig om niet meer de rivier over te steken en aan de Roemeense kant te blijven, aangezien je vanaf hier Oekraïne binnenrijdt. Gelukkig is per ongeluk oversteken vrijwel onmogelijk, omdat er momenteel geen bruggen zijn op dit deel van de Roemeens-Oekraïense grens. Daarom buigen we na Tulcea af naar het zuiden richting het eerdergenoemde Constanța, de eindbestemming van deze reis.
Gemiddelde reistijd per etappe
- Nederland: Rotterdam naar Nijmegen/Arnhem > 118 km (zes uur met gewone fiets, drie uur met elektrische fiets).
- Duitsland (deel één): Nijmegen/Arnhem naar Bazel > 663 km (vijftien dagen met gewone fiets, vijf dagen met elektrische fiets).
- Zwitserland: Van Bazel naar de Bodensee > 149 km (drie á vier dagen met gewone fiets, één á twee dagen met elektrische fiets).
- Duitsland (deel twee): Van Bodensee via Ulm naar Passau > 432 km (tien dagen met gewone fiets, drie á vier dagen met elektrische fiets).
- Oostenrijk: Van Passau naar Wenen > 304 km (zes á zeven dagen met gewone fiets, tweeënhalve dag met elektrische fiets).
- Slowakije, Hongarije & Servië: Van Wenen via Bratislava naar Belgrado > 651 km (bijna vijftien dagen met gewone fiets, ruim vijf dagen met elektrische fiets).
- Roemenië: Van Belgrado naar Galati > 1029 km (drieëntwintig dagen met gewone fiets, ruim acht dagen met elektrische fiets).
Zoek je toch nog meer uitdaging in een fietsvakantie? Lees hier wat bikepacking is en probeer het uit.